به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از Tradewindsnews؛ شرکت PowerCell اخیراً قراردادی برای تأمین ۱۴ واحد پیل سوختی خود جهت اولین کشتیهای فلهبر هیدروژنی جهان با آلایندگی صفر امضا کرده است. هر کشتی به هفت واحد با قابلیت تولید برق بیش از ۳ مگاوات مجهز خواهد شد که این فرآیند کاملاً بدون انتشار گازهای گلخانهای صورت میگیرد.
بر اساس این گزارش، کشتیهای مذکور طی سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ تحویل خواهند شد و انتظار میرود هنگام راهاندازی در سال ۲۰۲۷، به اولین کشتیهای فلهبر هیدروژنی در سطح جهان تبدیل گردند.
صدور گواهینامه سیستم هیدروژن توسط شرکت آلمانی انرژی eCap Marine انجام خواهد شد و PowerCell نیز پشتیبانی مهندسی را بر عهده خواهد داشت.
در ادامه این گزارش آمده است، این پروژه پذیرش روزافزون پیلهای سوختی هیدروژنی را در بخشهای دریایی پرتقاضا برجسته میکند و گذر آنها از پروژههای آزمایشی به راهحلهای تجاری را نشان میدهد.
تورستین هولسویک، مدیرعامل GMI Rederi، در این زمینه میگوید: «کشتیهای فلهبر موجود منسوخ شدهاند و ما باید به فکر راهحلی نو باشیم. پس از ارزیابی دقیق فناوری، با در نظر گرفتن دسترسی به سوخت و مقرونبهصرفه بودن، هیدروژن فشرده با پیلهای سوختی را بهعنوان آمادهترین راهحل برای آینده انتخاب کردیم.»
استیگ کالستاد، مدیر دریایی گروه PowerCell، اظهار داشت: «کشتیهای فلهبر کاربردهای فراوانی دارند و این واقعیت که فنّاوری آنها انتخاب شده است، نشان میدهد که سلولهای سوختی هیدروژنی راهحلهای اصلی برای عملیات واقعی هستند.»
ریچارد برکلینگ، مدیرعامل گروه PowerCell، بیان کرد: «الزامات EU ETS و IMO، صنعت کشتیرانی را به سمت سلولهای سوختی هیدروژنی سوق میدهند و آنها را به انتخابی رقابتی و آیندهنگر برای اپراتورها تبدیل میکنند. این موضوع فقط مربوط به دو کشتی نیست، بلکه مربوط به تعیین استاندارد جدیدی برای حملونقل دریایی با انتشار صفر کربن است.»
شایان ذکر است که شرکت کشتیرانی Møre Sjø نروژ، در ژوئن ۲۰۲۴، سفارش ساخت دو کشتی فلهبر با سوخت هیدروژنی و انتشار صفر درصد کربن را ثبت کرده است.