به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه Drewry؛ عدم قطعیت در مورد سیاستهای تعرفهای ایالات متحده آمریکا باعث نوساناتی در بازار کانتینری طی سال جاری شده است. همچنین به دلیل پیشی گرفتن ظرفیت از تقاضا، نرخ لحظهای حمل کانتینر از شانگهای به روتردام برای هشتمین هفته متوالی کاهش یافته و نرخ حمل کانتینر از چین به شمال اروپا به پایینترین سطح خود رسیده است.
بر اساس این گزارش، حملات شبهنظامیان حوثی یمن در دریای سرخ باعث تغییر مسیر اکثر ناوگان دریایی جهان به سمت جنوب آفریقا شده است؛ در نتیجه، نرخ حمل کالا کاهش یافته است. طبق شاخص جهانی کانتینر Drewry، نرخ لحظهای یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به روتردام در هفته گذشته به ۱۷۳۵ دلار کاهش یافته که پایینترین سطح از اواسط دسامبر ۲۰۲۳ محسوب میشود. همزمان، شرکتهای حملونقل MSC و Maersk ناوگان خود را به طور گسترده از مسیر دماغه امید نیک عبور میدهند تا از خطر موشکها و پهپادهای جنگجویان یمنی در امان بمانند.
بر اساس این گزارش، شاخص جهانی کانتینر (WCI) مؤسسه Drewry با ۸ درصد کاهش به ۱۷۶۱ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده که پانزدهمین هفته متوالی کاهش این شاخص را نشان میدهد. نرخها در مسیرهای تجاری اصلی مانند ترانسپاسیفیک و آسیا-اروپا نیز روند نزولی دارند.
در همین حال، سایت PortWatch به نقل از صندوق بینالمللی پول و دانشگاه آکسفورد گزارش داد که تنها ۱۷ کشتی باری در سپتامبر ۲۰۲۵ از کانال سوئز عبور کردهاند، در حالیکه این رقم در آغاز دسامبر ۲۰۲۳ حدود ۴۷ فروند کشتی بوده است.
در هفته گذشته، آخرین نرخ Drewry برای کالاهایی که از شانگهای به لسآنجلس حمل میشوند نیز کاهش یافته و به ۲۳۱۱ دلار برای یک کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است که این نیز پایینترین نرخ از اواسط دسامبر ۲۰۲۳ محسوب میشود.
در پایان این گزارش، جین سروکا، مدیر اجرایی بندر لسآنجلس نسبت به کاهش تقاضا از سوی واردکنندگان آمریکایی در نیمه دوم سال هشدار داده است.