۳۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۵

جنگ نرخ‌ها بین شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل کانتینری

نرخ‌های لحظه‌ای محموله‌های کانتینری در مسیر آسیا–اروپا با کاهش و تخفیف همراه شده است. در این میان، صاحبان کالا با نگرانی از آغاز کامل یک جنگ نرخ جدید در حوزه حمل‌ونقل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۴۲۷۶

 

جنگ نرخ‌ها بین شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل کانتینری

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت لوداستار؛ با وجود حذف حدود ۵۰۰ هزار TEU ظرفیت از مسیرهای آسیا–شمال اروپا و آسیا–مدیترانه، نرخ‌های لحظه‌ای طی سه ماه گذشته به‌طور مداوم در حال کاهش بوده است.
بر اساس این گزارش، مؤسسه آلفالاینر نیز طی بررسی‌های خود اعلام کرده است که از میان ۴۶۱ کشتی موردنیاز برای تأمین کامل لجستیک و زنجیره تأمین در تمام ۳۱ مسیر آسیا–اروپا، تنها ۴۲۵ کشتی در حال فعالیت هستند. این موضوع به‌روشنی نشان‌دهنده آغاز جنگ نرخ میان برخی از شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل است.
در ادامه گزارش آمده است که ناوگان کانتینری در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر شاهد دور دیگری از کاهش دو‌رقمی قیمت‌ها در شاخص‌های اصلی نرخ‌های لحظه‌ای بوده است.
مدیر یک شرکت حمل‌ونقل اروپایی به لوداستار گفت:«به نظر می‌رسد جنگ نرخ در جریان است. ما اکنون به‌طور روزانه به‌روزرسانی‌هایی با نرخ‌های پایین‌تر دریافت می‌کنیم.»
در همین ارتباط، شاخص جهانی کانتینر (WCI) موسسه Drewry نشان می‌دهد که مسیر شانگهای–روتردام در هفته گذشته با کاهش ۱۱ درصدی نرخ حمل‌ونقل کانتینر نسبت به هفته قبل همراه بوده و برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته به زیر ۲۰۰۰ دلار، یعنی ۱۹۱۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است.
همچنین شاخص WCI در مسیر شانگهای–جنوا نیز در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر نسبت به هفته قبل ۹ درصد افت کرده و به ۲۱۳۱ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است. در همین حال، موسسه Xeneta میانگین نرخ‌های لحظه‌ای به شمال اروپا را ثبت کرده که از ابتدای ماه سپتامبر تاکنون ۲۲.۵ درصد کاهش یافته و در همین مدت نرخ‌ها در مسیر مدیترانه نیز ۱۴ درصد افت کرده‌اند.
پیتر سند، تحلیلگر ارشد Xeneta، در این باره گفت:«کاهش میانگین نرخ‌های لحظه‌ای به شمال اروپا نسبت به مدیترانه بسیار شدیدتر بوده است، اما این وضعیت می‌تواند در هفته‌های آینده تغییر کند. ظرفیت هفتگی در مسیر مدیترانه قرار است تا پایان ماه به ۲۰۸ هزار TEU افزایش یابد، در حالی که در شمال اروپا نرخ‌ها نسبتاً ثابت باقی می‌ماند. این موضوع می‌تواند سرعت کاهش نرخ کرایه حمل بار در مدیترانه را افزایش دهد و اختلاف نرخ‌ها با شمال اروپا را کمتر کند.»
از سوی دیگر، افزایش اخیر نرخ کرایه حمل بار در مسیر ترانس‌پاسیفیک نیز از بین رفته است. افزایش نرخ عمومی اواسط ماه، بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت (بسته به شرکت حمل‌ونقل) تأثیر چندانی بر قیمت‌گذاری نداشته است.
بر اساس شاخص IWC، نرخ‌ها در مسیر شانگهای–لس‌آنجلس در هفته گذشته نسبت به هفته قبل ۴ درصد کاهش یافته و به ۲۵۶۱ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت رسیده است. همچنین نرخ‌ها در مسیر شانگهای–نیویورک با ۵ درصد کاهش به ۳۵۷۱ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت ثبت شده‌اند.
کاهش شاخص حمل‌ونقل کانتینری شانگهای (SCFI) در هفته گذشته شدیدتر بوده و نشان می‌دهد که شاخص WCI احتمالاً در هفته آینده اُفت بیشتری را تجربه کند، چراکه معمولاً با چند روز تأخیر نسبت به SCFI واکنش نشان می‌دهد.
بر اساس شاخص SCFI، نرخ‌ها در مسیر شانگهای–ساحل غربی ایالات متحده با کاهش ۳۱ درصدی هفتگی به ۱۶۳۶ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت رسیده‌اند. در همین حال، نرخ‌ها در مسیر شانگهای–ساحل شرقی ایالات متحده نیز با ۲۳ درصد کاهش به ۲۵۵۷ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت سقوط کرده‌اند؛ کاهش‌هایی که عملاً سود به‌دست‌آمده در نیمه اول سپتامبر را از بین برده است.
پیتر سند در پایان تأکید کرد:«بعید است این روند ادامه پیدا کند. افزایش شدید نرخ کرایه حمل در ترانس‌پاسیفیک در ابتدای سپتامبر برای بسیاری شگفت‌آور بود و ما شاهد افزایش دیگری در اواسط ماه بودیم. پرسش این است که چه چیزی موجب این رشد شده، در حالی که انتظار می‌رفت نرخ‌ها بیشتر کاهش یابند. به نظر می‌رسد افزایش نرخ‌های اواسط ماه به سرعت از بین رفته و نرخ‌های کرایه حمل در ادامه ماه دوباره کاهش یابند.»

ارسال نظرات
آخرین اخبار