به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از پورت تکنولوژی؛ این فناوریها با هدف افزایش ایمنی، کاهش مواجهه انسان با وظایف پرخطر، بهبود کارایی و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانهای طراحی شدهاند.
بر اساس این گزارش، نخستین سری عملیات حملونقل خودران این بندر، شامل یک کامیون سنگین کاملاً خودران است که در جادههای بلژیک به یک نقطه عطف کلیدی دست یافت. این وسیله نقلیه با استفاده از سیستم یکپارچهای متشکل از LIDAR، رادار و دوربین حرکت میکند و آگاهی موقعیتی ۳۶۰ درجهای را فراهم میسازد. عملیات حملونقل نیز از طریق یک مرکز کنترل مبتنی بر هوش مصنوعی و از راه دور مدیریت میشود و به یک اپراتور اجازه میدهد بر چندین وسیله نقلیه به طور همزمان نظارت داشته باشد.
ژاک وندرمیر، مدیرعامل بندر آنتورپ-بروژ، گفت: «با این رویداد نشان میدهیم که خودران بودن در بندر ما یک مفهوم دور از دسترس نیست. راهحلهای خودران امروز باهوشتر، ایمنتر و پایدارتر میشوند و این دقیقاً همان چیزی است که برای تقویت نقش خود بهعنوان یک بندر جهانی به آن نیاز داریم. همچنین تلاش میکنیم دروازهای به سوی آینده باشیم.»
همچنین هنریک گرین، مدیر ارشد فناوری خودران شرکت Einride، اظهار داشت: «ما امروز در آنتورپ نشان میدهیم که چگونه بخشهای دولتی و خصوصی میتوانند برای دستیابی به اهداف مشترک همکاری کنند. بنادر اروپایی مانند آنتورپ-بروژ برای کاهش کربن در لجستیک و ایمنسازی زنجیرههای تأمین حیاتی هستند. با توجه به اینکه کمیسیون اروپا وسایل نقلیه خودران را کلید رقابتپذیری اتحادیه اروپا میداند، مفتخریم نمونهای روشن از چگونگی ایجاد تعادل میان نوآوری و مقررات برای لجستیک ایمنتر و پایدارتر را به نمایش بگذاریم.»
در پایان گزارش تأکید شده است که تمرکز مداوم بندر آنتورپ بر اتوماسیون، ارتباط نزدیکی با اهداف گستردهتر در زمینه عملکرد اقلیمی، کنترل هزینهها و افزایش رقابت جهانی در بخشهای دریایی و لجستیک دارد.