۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۳

بازار کشتی‌ها در هفته‌ای پرنوسان/ کانتینربر‌های بزرگ پرتقاضا، فله‌بر‌ها در رکود

بازارهای جهانی کشتیرانی در هفته گذشته روندی متناقض را پشت سر گذاشتند؛ در حالی که نرخ اجاره کشتی‌های کانتینربر بزرگ همچنان پرتقاضا و رو به رشد است، بخش فله‌برها با اُفت نرخ مواجه شد و بازار تانکرها نیز نشانه‌هایی از ثبات همراه با امیدواری در مسیرهای آفریقایی داشت. همزمان، رکود در بازار اوراق‌سازی کشتی‌ها ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۴۱۶۴

بازار کشتی‌ها در هفته‌ای پرنوسان/ کانتینربر‌های بزرگ پرتقاضا، فله‌بر‌ها در رکود

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بازار اجاره کشتی‌های کانتینربر طی هفته گذشته انعطاف‌پذیری قابل توجهی را تجربه کرد و شاخص کلی کلارکسون برای نرخ اجاره زمانی در سطح بالای ۱۹۸ واحد باقی ماند. با وجود رکود نسبی در بخش شناورهای کوچک‌تر از ۱۱۰۰ TEU، تقاضا برای کشتی‌های بزرگ همچنان پررونق است و انتظار می‌رود این روند تا سال ۲۰۲۶ ادامه یابد. در مسیر شانگهای - غرب آمریکا نیز شاخص SCFI ( Shanghai Containerized Freight Index قیمت اجاره یا کرایه حمل کانتینر از بندر شانگهای به مقاصد بین‌المللی ) رشد ۱۴ درصدی را ثبت کرد، اما تجمع ظرفیت در مسیر خاور دور - اروپا منجر به کاهش نرخ‌ها شد.
در بازار کشتی‌های فله‌بر، هفته‌ای آرام و نزولی برای کیپ‌سایزها رقم خورد و متوسط درآمد این شناورها با اُفت ۴ درصدی به ۲۴ هزار و ۹۵۴ دلار در روز رسید. پاناماکس‌ها در آتلانتیک شمالی تقاضای مناسبی داشتند، اما فشار ظرفیت در پاسفیک و کاهش فعالیت در اندونزی بر روند نزولی نرخ‌ها افزود. در بخش هندی سایز و سوپراماکس، اگرچه در اروپا و شمال پاسفیک نرخ‌ها تحت حمایت باقی ماندند، اما کاهش محمولات زغال‌سنگ اندونزی در جنوب پاسفیک فشار کاهشی ایجاد کرد.
بازار تانکرها ثبات نسبی داشت و نرخ سوئزماکس‌ها بدون تغییر عمده ماند. با این حال، قراردادهای جدید در غرب آفریقا برای تحویل‌های پایانی سپتامبر و اوایل اکتبر موجب تقویت امید به بهبود نرخ‌ها در مسیر آفریقا – شمال‌غرب اروپا شد.
در بخش اوراق‌سازی، شرایط همچنان محتاطانه ارزیابی می‌شود. تأخیر یاردهای بنگلادش در انطباق با استانداردهای کنوانسیون هنگ‌کنگ و اُفت قیمت فولاد داخلی در هند، فشارهایی بر بازار وارد کرده است. پاکستان اما با انطباق بیشتر یاردها با استانداردهای HKC (استانداردهای Hong Kong Convention به کنوانسیون بین‌المللی مدیریت ایمن و محیط‌زیستی کشتی‌های پایان عمر اشاره دارد) رقابتی‌تر ظاهر شده است. آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۵ تاکنون، حجم کشتی‌های فروخته‌شده برای اوراق‌سازی بیش از ۷۴ درصد کمتر از میانگین دهه ۲۰۱۰ بوده است. در حال حاضر، قیمت قراضه کشتی‌های فله‌بر و تانکر به ترتیب در سطوح ۴۳۰ و ۴۲۰ دلار به ازای هر LDT قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار