به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری «بلومبرگ دریایی»، براساس آخرین گزارش جهانی حملونقل گروه «سیستمهای دکارت» (Descartes Systems Group) که دیروز منتشر شد، در حالی که واردات کلی به آمریکا همچنان بالا است، محمولههای مبدأ چین به روند کاهشی خود ادامه داده و ۵.۸ درصد نسبت به ماه ژوئن ۲۰۲۴ کاهش داشته است.
از سوی دیگر، در ماه آگوست ۲۰۲۵ واردات کالاهای چینی به آمریکا به ۸۶۹،۵۲۳ TEU رسید که ۱۰.۸ درصد کمتر از سطح آگوست ۲۰۲۴ است.
براساس این گزارش، کشورهای آسیای شرقی فراتر از چین نیز شاهد کاهش قابل توجه واردات کالا به آمریکا بودند؛ بهطوریکه واردات از ژاپن در ماه آگوست ۱۴.۵ درصد، تایوان ۱۲.۹ درصد و کره جنوبی ۱۱.۸ درصد کاهش یافت. در مقابل، اندونزی و هند به ترتیب افزایش اندک ۵.۳ درصد و ۱.۷ درصدی را ثبت کردند که نشاندهنده تداوم تنوع زنجیرههای تأمین ایالات متحده است.
حجم واردات کانتینری ایالات متحده در ماه آگوست، علیرغم آشفتگی مداوم سیاستهای تجاری، شتاب قوی خود را حفظ کرد. حجم ماه آگوست به ۲،۵۱۹،۷۲۲ TEU رسید که نسبت به ماه ژوئیه ۳.۹ درصد کاهش یافته، اما همچنان در مقایسه با آگوست ۲۰۲۴ حدود ۱.۶ درصد افزایش نشان میدهد.
جکسون وود، مدیر استراتژی سیستمهای دکارت گفت: «دومین ماه متوالی افزایش واردات کالاهای کانتینری به آمریکا همچنان توجه را به تأثیر ترکیبی سیاست تعرفهای ایالات متحده و فصلی بودن تجارت دریایی—even با وجود کاهش حجم واردات از چین—جلب میکند.»
حجم واردات ماه آگوست دومین افزایش ماهانه کالا به آمریکا در سال جاری را نشان میدهد. با وجود این سطوح بالا، تأخیرهای ترانزیت بندری در بنادر بزرگ ایالات متحده تنها به میزان اندکی افزایش یافت.
بنادر ساحل غربی نسبت به همتایان ساحل شرقی خود کاهش ماهانه شدیدتری را تجربه کردند؛ بهطوریکه واردات کالا به بندر لسآنجلس ۹.۳ درصد، اوکلند ۹.۸ درصد و تاکوما ۱۱.۹ درصد کاهش داشت. در مقابل، بندر سیاتل ۱۴.۲ درصد، ساوانا ۶.۵ درصد و نورفولک ۶.۲ درصد افزایش ثبت کردند که نشاندهنده تغییر مداوم در جریان بار بین سواحل است.
وود خاطرنشان کرد: «چالشهای قانونی مداوم در مورد اقدامات کلیدی تعرفهای اکنون به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده و واردکنندگان ایالات متحده را در حالی که خطرات زنجیره تأمین و تلاشهای کاهشی را میسنجند، با عدم قطعیت مداوم روبهرو کرده است.»