۲۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۳

کاهش قرارداد‌های ساخت تانکر‌های نفتی نسبت به ۹ سال گذشته

قرارداد‌های ساخت تانکر‌های نفتی جهان در تمام بخش‌ها طی سال ۲۰۲۵ به پایین‌ترین حد خود در ۹ سال گذشته رسید؛ به‌گونه‌ای که بین ژانویه و آگوست، قرارداد‌های ساخت تانکر‌های نفتی با کاهش ۸۶ درصدی (۲.۶ میلیون DWT) روبه‌رو شد.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۴

کاهش قرارداد‌های ساخت تانکر‌های نفتی نسبت به ۹ سال گذشته

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه «بیمکو»؛ کاهش سفارشات تانکرهای نفتی که پایین‌ترین حد خود در ۹ سال گذشته را تجربه کرده، نشان‌دهنده تغییر چشمگیری نسبت به رونق سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ است.
بر اساس این گزارش، در طول این سال‌ها کشتی‌های بخش تانکرهای LR2 (۸۰ تا ۱۶۰ هزار تن) و MR (۳۵ تا ۴۵ هزار تن) بالاترین میزان سفارشات را به خود اختصاص داده‌اند. افزایش قراردادهای LR1 (۴۵ تا ۸۰ هزار تن) نیز قابل توجه بوده است، زیرا ناوگان این بخش در طول دهه گذشته به‌تدریج کوچک شده بود. این روند موجب شد که دفتر سفارش این تانکرها در نوامبر ۲۰۲۴ به اوج خود یعنی ۴۲.۲ میلیون DWT برسد؛ رقمی که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون به‌شمار می‌رود.
در ادامه گزارش آمده است که از آغاز سال ۲۰۲۵، میزان سفارش تانکرهای نفتی به‌طور کلی ۱۲ درصد کاهش یافته است. بر این اساس، کشتی‌های LR2 معادل ۴۸ درصد از ظرفیت DWT سفارش داده‌شده را تشکیل می‌دهند، پس از آن ۳۷ درصد مربوط به تانکرهای MR و ۱۳ درصد به تانکرهای LR1 اختصاص یافته است. مابقی سفارشات نیز به کشتی‌های Handysize (۲۷ تا ۳۶ هزار تن) تعلق دارد.
باید توجه داشت که قراردادها در تمامی بخش‌ها کاهش یافته است. اگرچه تانکرهای MR بهترین عملکرد را ثبت کردند، اما همچنان نسبت به سال گذشته با کاهش ۷۶ درصدی در سفارش ساخت مواجه بوده‌اند.
فیلیپ گوویا، مدیر مؤسسه بیمکو، در این زمینه می‌گوید: با وجود کاهش سرعت قراردادها، میزان سفارش‌ها همچنان با ۳۷.۲ میلیون DWT معادل ۱۹.۲ درصد از ناوگان تانکرهای نفتی بزرگ باقی مانده است؛ موضوعی که می‌تواند در دو سال آینده منجر به افزایش تحویل کشتی‌ها و در نتیجه فشار بیشتر بر نرخ حمل‌ونقل شود. این روند همچنین می‌تواند بازیافت کشتی‌های قدیمی‌تر را رونق بخشد.
در این راستا، تعداد بالای تحویل کشتی‌های جدید به نوسازی ناوگان تانکرهای نفتی کمک خواهد کرد؛ زیرا با توجه به میانگین سن ۱۴ سال هر تانکر، این ناوگان از سال ۲۰۱۱ به‌تدریج در حال پیر شدن بوده است. از سوی دیگر، عدم بازیافت تانکرهای نفتی در سال‌های اخیر به مسئله دیگری تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ۲۰ درصد از ظرفیت ناوگان تانکرهای نفتی توسط کشتی‌هایی با عمر ۲۰ سال یا بیشتر تأمین می‌شود.
وی افزود: از مجموع سفارش‌های فعلی، ۱۱ درصد قادر به استفاده از سوخت‌های جایگزین در زمان تحویل خواهند بود، در حالی که ۲۲ درصد دیگر برای مقاوم‌سازی در آینده آماده هستند. همچنین ۹۰ درصد از کشتی‌های سفارش داده‌شده مجهز به سوخت LNG خواهند بود و باقی کشتی‌ها توانایی استفاده از متانول را خواهند داشت.
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای محصولات پالایش‌شده جهانی در کوتاه‌مدت می‌تواند رشد اندکی داشته باشد و در سال ۲۰۲۷ به اوج خود برسد.
گوویا در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تغییر مداوم به سمت خودروهای برقی، تأثیر منفی قابل‌توجهی بر تقاضای بنزین و گازوئیل داشته باشد؛ تأثیری که فراتر از رشد تقاضا برای سایر فرآورده‌های نفتی خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار