به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت Tradewindsnews؛ مجمع جهانی دریانوردی (GMF) آخرین نسخه از گزارش مربوط به متانول و آمونیاک به عنوان سوخت جایگزین صنعت کشتیرانی را منتشر کرده است.
در این گزارش که طی نظرسنجی از مدیران ۳۰ سازمان صنعتی دریایی تهیه شده، ضمن تأیید استفاده از هر دو سوخت بهعنوان جایگزین، بر توسعه زنجیرههای تأمین تأکید شده است. در این گزارش آمده است که برای سوخت متانول، دسترسی به «مولکولهای سبز» یک الزام بهشمار میرود، در حالی که برای آمونیاک، اعتبارسنجی و دسترسپذیری تجاری در بنادر کلیدی ضروری است.
این گزارش حاکی است سوخت متانول هماکنون برای عملیات کمکربن آماده است و آمونیاک برای پروژههای آزمایشی مناسب به نظر میرسد. اگرچه از زمان انتشار نخستین نسخه این گزارش در سال ۲۰۲۰ تاکنون پیشرفتهای بزرگی حاصل شده است، اما دستیابی به مقیاسپذیری سریع تا سال ۲۰۳۰ نیازمند تلاش هماهنگ است؛ امری که مستلزم اقدامات روشنگرانه سیاستگذاران خواهد بود.
در این گزارش آمده است که هماکنون بیش از ۶۰ فروند کشتی با قابلیت حمل متانول در حال فعالیت هستند و ۳۰۰ فروند کشتی دیگر نیز برای استفاده از این سوخت در حال سفارش ساخت میباشند. همچنین امکان سوخترسانی در حدود ۲۰ بندر فراهم است.
هرچند چگالی انرژی پایینتر این سوختها ممکن است مشکلات عملیاتی ایجاد کند، اما مانعی جدی بهشمار نمیرود. چراکه کیتهای مقاومسازی و سهولت نسبی تبدیل مخازن سوخت، امکان تغییر و سازگاری را فراهم میسازد. در همین حال، آزمایشهای انجامشده بر روی موتورهای کشتی با سوخت آمونیاک نشان میدهد این سوخت میتواند انتشار گازهای گلخانهای از مخزن تا زمان روشن شدن کشتی را تا ۹۵ درصد کاهش دهد. نخستین کشتیهای دارای سوخت آمونیاک با موفقیت آزمایش شدهاند؛ آزمایش موتورها رو به اتمام است و آزمایشهای سوخترسانی نیز در حال انجام میباشد.
جسی فانستوک، مدیر بخش کربنزدایی GMF، در این زمینه گفت: «در سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی در توسعه سوختها و فناوریهای بدون انتشار گازهای گلخانهای شاهد بودهایم، بهگونهای که متانول و آمونیاک از جایگاه راهحلهای بالقوه، به سمت مقیاس اولیه و اثبات مفهوم سوخت جایگزین حرکت کردهاند.»
وی افزود: «البته ما هنوز در آغاز راه هستیم و آمادگی فناوری بهتنهایی کافی نیست. برای مقیاسبندی سوختهای بدون انتشار گازهای گلخانهای با سرعت موردنیاز، به اقدامات سازمان بینالمللی دریانوردی، سیاستگذاران ملی و صنعت برای ایجاد شرایط مناسب نیاز داریم. این امر به همان اندازه توسعه فناوری حیاتی است. هماکنون آزمایش موتور در حال اتمام و آزمایشهای سوخترسانی نیز در جریان است.»
این گزارش در حالی منتشر شده است که بر اساس دادههای اخیر مؤسسه ردهبندی DNV، سفارش کشتیهای با سوخت جایگزین در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به ۱۹.۸ میلیون تن ناخالص رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴ حدود ۷۸ درصد رشد داشته است.
در همین حال، هرچند کشتیهای حامل سوخت LNG با ۸۷ فروند سفارش جدید در سال ۲۰۲۵ همچنان غالب هستند، اما سفارش ساخت ۴۰ فروند کشتی با سوخت متانول در بخشهای مختلف توجه زیادی را در صنعت کشتیرانی به خود جلب کرده است. از سوی دیگر، سفارش ساخت ۳ فروند کشتی با سوخت آمونیاک برای عملیات تانکری و محمولههای عمومی، نشاندهنده نشانههای اولیه پذیرش این سوخت میباشد.
در پایان این گزارش آمده است که دادههای دریافتی و مصاحبه با صاحبان صنایع دریایی حاکی از آن است که آنها خواستار اقداماتی متنوع برای تسریع توسعه سوختهای جایگزین هستند. در این راستا، درخواستهای آنان شامل مشوقهای سیاستی هدفمند، سیستمهای صدور گواهینامه سوخت قوی، نظامهای ثبت و مطالبه برای پیوند تقاضا با عرضه و همچنین سرمایهگذاری در زیرساختهای بانکرینگ میباشد.