به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت کانتینر نیوز، براساس دادههای منتشرشده از سوی شرکت مشاوره کانتینری آسیایی «لاینرلیتیكا»، سفارش ساخت کشتیهای کانتینری در سال جاری میلادی به بالاترین حد خود یعنی ۱۰.۴ میلیون TEU رسیده که نسبت به سفارش ساخت ۳۱.۷ درصد از ناوگان کانتینری در سال ۲۰۱۰ افزایش قابلتوجهی را نشان میدهد.
براساس این گزارش، سخنگوی شرکت لاینرلیتیكا هشدار داد آخرین باری که نسبت سفارش ساخت کشتی از این ارقام فراتر رفت، به سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ بازمیگردد؛ دورهای که منجر به مازاد عرضه به مدت یک دهه شد و ۱۰ سال طول کشید تا این مازاد برطرف شود. این در حالی است که بیش از یک میلیون TEU سفارش کشتی قرار است قبل از پایان امسال به این آمار اضافه شود.
این گزارش حاکی است ارقام مربوط به سفارش ۱۰.۴ میلیون TEU بالاتر از مجموع سفارشهای ثبتشده توسط سایر ارائهدهندگان دادههای آماری است. در این میان، مؤسسه تحقیقاتی کلارکسونز رقمی معادل ۹.۸۷ میلیون TEU را گزارش کرده که مشابه میزان ثبتشده توسط مؤسسه آلفالاینر است.
در همین حال، سخنگوی مؤسسه کلارکسونز خاطرنشان میسازد قراردادهای سفارش ساخت کشتیهای کانتینری در سال جاری دو برابر میانگین ۱۰ ساله است و برای ساخت ۲۷۵ فروند کشتی کانتینری در سال جاری قرارداد منعقد شده است.
براساس این حجم عظیم سفارش ساخت کشتی، شرکت لاینرلیتیكا پیشبینی میکند حملونقل کانتینری تا پایان دهه آینده با عدم تعادل عرضه و تقاضا مواجه شود؛ بهگونهای که رشد ناوگان کانتینری همچنان از رشد تقاضا پیشی خواهد گرفت و بدین ترتیب مازاد عرضه تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد یافت.
دادههای مؤسسه Xeneta نیز حاکی از آن است که پلتفرم نرخ حملونقل از شاخص پایه ۱۰۰ واحد در سال ۲۰۱۹ (اندازه ناوگان حملونقل جهانی) هماکنون به ۱۴۵ واحد رسیده است. در همین دوره، تقاضای جهانی حملونقل کانتینری از پایه ۱۰۰ واحد به تنها ۱۱۳ واحد افزایش یافته است.
با در نظر گرفتن تأثیر تغییر مسیرهای مداوم در اطراف دماغه امید نیک، با استفاده از شاخص TEU مایل، تقاضا هنوز تنها به ۱۳۰ واحد افزایش یافته است که بسیار کمتر از رشد عرضه است.
Xeneta در گزارش اخیر هشدار داد شرکتهای حملونقل با چالش بزرگی برای جلوگیری از کاهش بیشتر نرخ حملونقل، در برابر ظرفیت اضافی قابلتوجه ناوگان جهانی قرار دارند.