به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از بیمکو، تدوین این بند از اوایل ژوئن و توسط زیرکمیتهای متشکل از کارشناسان حقوقی و بازرگانی آغاز شد. تمرکز اصلی این اقدام، واکنش به اطلاعیههای USTR درباره وضع هزینههای اضافی بر کشتیهایی است که یا در چین ساخته شدهاند یا مالکیت و بهرهبرداری آنها به شرکتهای چینی تعلق دارد.
استینه تایگر ایوو، معاون دبیرکل و مدیر قراردادهای بیمکو، در اینباره گفت: «در مدت زمانی کوتاه، اولویت ما مشارکت متخصصانی از بخشهای مختلف صنعت بود تا بتوانیم بندی مؤثر و کارآمد تدوین کنیم. اقدامات اخیر USTR چالشهای پیچیدهای ایجاد کرده و کمیته ما با دقت تمام تلاش کرده است راهکاری برای کاهش اختلافات احتمالی میان طرفین قراردادها ارائه دهد.»
نیکولاس فل، رئیس کمیته اسنادی بیمکو نیز افزود: «انتظار میرود بسیاری از ابهامات موجود درباره اجرای این اطلاعیه طی ماههای آینده و با کسب تجربه بیشتر برطرف شود. بیمکو بهطور مستمر این بند قراردادی را مورد بازبینی قرار خواهد داد و در صورت لزوم، آن را بهروزرسانی خواهد کرد تا همچنان پاسخگوی نیازهای صنعت باقی بماند.»
این اطلاعیه بخشی از تحقیقات بخش ۳۰۱ دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده درباره تلاش چین برای سلطه بر صنایع دریایی، لجستیکی و کشتیسازی است. اجرای آن نهتنها هزینه تجارت دریایی با آمریکا را افزایش میدهد، بلکه چالشهای جدیدی را از منظر مقررات برای صنعت کشتیرانی به همراه دارد. همچنین بر اساس این اقدامات، کشتیهای حمل خودرو که در خارج از آمریکا ساخته شدهاند نیز مشمول این تعرفهها خواهند شد.