به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت ترید ویندز، مؤسسه Sea-Intelligence اعلام کرد بحران دریای سرخ منجر به افزایش چشمگیر انتشار گازهای گلخانهای در بخش حملونقل کانتینری اتحادیه اروپا شده و سالها پیشرفت در زمینه کاهش آلایندگی را خنثی کرده است.
بر اساس دادههای سیستم پایش، گزارشدهی و راستیآزمایی اتحادیه اروپا (MRV)، میزان انتشار دیاکسیدکربن (CO2) کشتیهای کانتینری در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴۵ درصد نسبت به پیشبینیهای قبلی افزایش یافته است.
علت اصلی این افزایش، تغییر مسیر کشتیها از دریای سرخ به مسیر طولانیتر دماغه امید نیک برای دوری از حملات به کشتیهای تجاری در منطقه عنوان شده است. در حالیکه انتشار کلی گازهای گلخانهای در کل ناوگان دریایی اتحادیه اروپا (شامل همه نوع کشتی) تنها ۱۰ درصد افزایش داشته، اما کشتیهای کانتینری بیشترین سهم در این افزایش را داشتهاند.
ناوگان کانتینری که بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ سالانه بهطور متوسط ۴.۴ درصد از میزان انتشار خود کاسته بود، در سال ۲۰۲۴ به رکورد ۵۲.۷ میلیون تُن CO2 رسیده است؛ این در حالی است که اگر روند قبلی ادامه داشت، انتظار میرفت این عدد تنها ۳۴.۷ میلیون تن باشد.
سایر بخشهای صنعت کشتیرانی افزایش چشمگیری در انتشار گازهای گلخانهای نشان ندادند، که تأکید میکند بحران دریای سرخ بهطور خاص کشتیهای کانتینری را تحتتأثیر قرار داده است.