۱۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷

چشم انداز مثبت تقاضای پایدار حمل‌ونقل کانتینری در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶

علیرغم کارشکنی‌ها و اختلال در بخش حمل‌ونقل دریایی توسط آمریکا و نامشخص بودن تعرفه‌ها و تصمیم‌هایی که قرار است بر کشتی‌های ساخت چین ورودی به بنادر آمریکا از اکتبر ۲۰۲۵ اعمال کند، با این حال چشم انداز تقاضا در بازار حمل‌ونقل کانتینر در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ مثبت ارزیابی شده و تضعیف جزئی در تعادل عرضه‌ و تقاضا پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۵۱۸

 

چشم انداز مثبت تقاضای پایدار حمل‌ونقل کانتینری در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶

 

اختصاصی مانا - مروری بر چشم‌انداز بازار جهانی حمل‌ونقل کانتینری نشان می‌دهد که با وجود تداوم عدم‌قطعیت‌ها در سیاست‌های تجاری ایالات متحده، تقاضای پایدار برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ میلادی پیش‌بینی می‌شود.
در این میان، انتظار می‌رود تعادل عرضه و تقاضا در سال‌های یادشده تنها به‌طور جزئی تضعیف شود، چراکه این پیش‌بینی‌ها بازگشت کامل به مسیرهای دریایی عادی در دریای سرخ و کانال سوئز را در نظر نگرفته‌اند.
در عین حال، نباید از تأثیرات تغییرات سیاست‌های تجاری و تنش‌های ژئوپلیتیکی چشم‌پوشی کرد؛ عواملی که مستقیماً بر شرایط بازار اثرگذارند. صندوق بین‌المللی پول در آوریل ۲۰۲۵ میلادی، برآورد رشد اقتصادی جهانی برای سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ میلادی را به ترتیب به ۲.۸ و ۳ درصد کاهش داد، که نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی ۰.۵ و ۰.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این کاهش عمدتاً ناشی از سیاست‌های تجاری ایالات متحده است.
چشم‌انداز رشد اقتصادی آمریکای شمالی نیز با کاهش همراه بوده است. افزایش تعرفه‌های وارداتی در آمریکا موجب شده پیش‌بینی‌ها برای واردات به این منطقه با احتیاط بیشتری صورت گیرد. در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی، مشکلات پیش‌بینی‌نشده در بنادر به‌ویژه در چین موجب اختلالاتی در عملیات تخلیه و بارگیری شد. با این حال، حجم محموله‌ها در چهار ماه اول سال نسبت به سال گذشته ۵.۱ درصد رشد را تجربه کرد.
تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رشد واردات به آمریکای شمالی در ادامه سال ۲۰۲۵ میلادی به دلیل بارگیری زودهنگام در نیمه اول سال، کاهش یابد. درنتیجه، میانگین نرخ رشد سالانه واردات آمریکای شمالی برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ میلادی حدود ۱.۶ درصد تخمین زده می‌شود؛ که پایین‌ترین نرخ در میان تمامی مناطق جهان است.
از سوی دیگر، پیش‌بینی‌ها برای منطقه اروپا و مدیترانه خوشبینانه‌تر است. حجم محموله‌های ارسالی به این منطقه در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی با رشد ۷.۳ درصدی همراه بوده و بهبود شرایط اقتصادی، تورم پایین‌تر، کاهش نرخ بهره، کاهش بیکاری و افزایش ارزش پول ملی همگی به چشم‌انداز مثبت‌تری دامن زده‌اند.

رشد عرضه کشتی‌ها
عرضه کشتی در سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۶.۱ درصد و در سال ۲۰۲۶ میلادی بیش از ۴ درصد رشد خواهد داشت. با وجود این، انتظار می‌رود کاهش سرعت ناوبری دریایی موجب کُند شدن رشد عرضه شود. البته تراکم کمتر در بنادر می‌تواند عاملی برای افزایش عرضه نیز باشد.
پیش‌بینی‌های تقاضا همچنان بر ادامه استفاده از مسیر دماغه امید نیک تأکید دارند. رشد تقاضای عبور از دریای سرخ در سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۳.۵ تا ۴.۵ درصد و در سال ۲۰۲۶ میلادی حدود ۲.۵ تا ۳.۵ درصد برآورد شده است.
مؤسسه بیمکو بر این باور است که در مجموع، تعادل عرضه و تقاضا در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ میلادی اندکی تضعیف خواهد شد. نیمه دوم سال ۲۰۲۵ ممکن است با کاهش تقاضای حمل‌ونقل به ایالات متحده همراه باشد، چراکه حجم بارگیری اولیه تا آن زمان به اوج رسیده و بازار اشباع می‌شود. در این شرایط، عدم‌قطعیت در سیاست‌های تجاری جهانی در بالاترین سطح باقی مانده و تعرفه‌های وارداتی آمریکا همچنان نامشخص‌اند.
شاخص مدیران خرید بخش تولید جهانی در محدوده ۵۰ نوسان دارد که بیانگر ثبات نسبی در سطح جهانی است. در چین این شاخص اندکی کاهش یافته، اما در منطقه یورو به‌وضوح بهبود یافته است.
تغییرات در ناوگان کانتینری
رشد خرده‌فروشی در آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۵ میلادی تاکنون کُند بوده، در حالی‌که اتحادیه اروپا از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۴ میلادی به شرایط به‌مراتب مطلوب‌تری بازگشته است. اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی نیز در نیمه نخست ۲۰۲۵ میلادی به پایین‌ترین سطح از اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی رسیده است.
بر اساس پیش‌بینی‌ها، ناوگان جهانی کانتینری تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی به ۳۳.۶ میلیون TEU خواهد رسید. این در حالی است که طی دو سال آینده تنها ۲.۸ میلیون TEU به ظرفیت ناوگان افزوده می‌شود. با اینکه میزان تحویل کشتی‌های جدید کاهش یافته، انتظار می‌رود روند بازیافت کشتی‌ها سرعت بگیرد؛ گرچه از ابتدای سال تاکنون نرخ بازیافت بسیار پایین بوده است.
روند کاهشی سرعت دریانوردی
سرعت ناوبری کشتی‌ها نیز روندی کاهشی دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های پیشِ رو به سطح ثبت‌شده در سال ۲۰۲۳ میلادی بازگردد. در نهایت، بازگشت کامل به مسیرهای عادی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز می‌تواند تقاضای حمل‌ونقل را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.
بر اساس سناریوی پایه، انتظار می‌رود تعادل عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ میلادی به‌تدریج تضعیف شده و به دنبال آن نرخ‌های حمل‌ونقل در پایان ۲۰۲۵ و سال ۲۰۲۶ کاهش یابد.
 نویسنده: نیلز راسموسن، تحلیلگر ارشد موسسه بیمکو

 مترجم: بهاره قهرمانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار