به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، بیمکو، بزرگترین انجمن کشتیرانی جهان، تدوین این استاندارد را در واکنش به عدم قطعیتهای قانونی و تجاری ناشی از تحولات اخیر در سیاست تجاری ایالات متحده آغاز کرده است.
این اقدام پس از آن صورت گرفت که دفتر نماینده تجاری ایالات متحده، اطلاعیهای منتشر کرد مبنی بر اعمال عوارض و هزینههای جدید بر کشتیهایی که ساخت چین بوده، به چین تعلق دارند یا تحت مدیریت چینی هستند و در بنادر آمریکا پهلو میگیرند. اگرچه اجرای این تصمیم به تعویق افتاده، اما همچنان نگرانیهای جدی در صنعت حملونقل دریایی بهوجود آورده است.
این اقدامات بخشی از تحقیقات «بخش ۳۰۱» نماینده تجاری آمریکا برای تحت فشار قرار دادن صنایع دریایی، لجستیکی و کشتیسازی چین است؛ صنایعی که نقش پررنگی در بازار جهانی دارند. همچنین مقرر شده است که کشتیهای حمل خودروی ساخت خارج نیز – فارغ از مالکیت آنها – مشمول این عوارض شوند.
افزایش هزینههای جهانی تجارت دریایی
دیوید لوسلی، مدیرعامل بیمکو، با ابراز نگرانی از تبعات این تصمیم گفت: «در صورت اجرایی شدن این سیاستها، هزینه تجارت دریایی برای تمام کشورها به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت. این در حالی است که صنعت کشتیرانی مسئول جابهجایی حدود ۹۰ درصد از تجارت جهانی است و چنین اقدامی تبعات گستردهای به همراه خواهد داشت که برای جامعه دریایی غیرقابلپذیرش است.»
او افزود که این تصمیم اعتراضات گستردهای از سوی ذینفعان دریایی در کشورهای مختلف را برانگیخته و به همین دلیل در اولویت بررسی قرار گرفته است. به گفته وی، هدف بیمکو از تدوین این پیشنویس، مقابله با تصمیمات یکجانبه در حوزه تعرفهها و ایجاد چارچوبی استاندارد برای مدیریت چنین وضعیتهایی در آینده است.
تدوین استاندارد برای حمایت از ذینفعان دریایی
در این راستا، کمیته مستندسازی بیمکو تدوین یک استاندارد جامع را در اولویت قرار داده که هدف آن حمایت از منافع دریایی و نظارت بر تصمیمات تجاری پرریسک است. این پیشنویس با همکاری یک کمیته فرعی از کارشناسان حقوقی و تجاری تهیه میشود و طبق اعلام مقامات بیمکو، نسخه نهایی آن بهزودی منتشر خواهد شد.
استین تایگر ایوو، معاون دبیرکل و مدیر قراردادهای بیمکو نیز تأکید کرد: «با توجه به پیچیدگیهای موجود در اقدامات دفتر نماینده تجاری آمریکا، این موضوع بهعنوان یک مسئله فوری در دستور کار انجمن قرار گرفته است.»