به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه Xeneta؛ تصمیم دادگاه نشان داد که ترامپ از اختیارات خود تحت قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بینالمللی (IEEPA) مصوب سال ۱۹۷۷ میلادی فراتر رفته و تعرفه پایه ۱۰ درصدی بر اکثر واردات و تعرفههای بالاتر را که کشورهایی از جمله چین، کانادا و مکزیک را هدف قرار میدهد، باطل کرده است.
بر اساس این گزارش اگرچه این حکم برای شرکتهای حملونقلی که با افزایش قابل توجه هزینههای واردات مواجه شدهاند، مثبت به نظر میرسد، اما ممکن است نویدبخش دوره جدیدی از پیچیدگی زنجیرۀ تأمین باشد.
امیلی استاوسبول، تحلیلگر ارشد حملونقل Xeneta در این راستا هشدار میدهد: علیرغم تصمیم دادگاه، اقدامات جایگزین همچنان میتوانند بر هزینههای حملونقل تأثیر بگذارند.
وی با اشاره به پیشنهادهایی مانند هزینههای بندری برای کشتیهای وابسته به چین و قانون SHIPS for America میگوید: حتی اگر درخواست تجدیدنظر رد شود، ترامپ تسلیم نخواهد شد و اهرمهای دیگری برای دستیابی به همان نتیجه تعرفههای گسترده دارد. وقتی ترامپ این اهرمها را اعمال کند میتوانیم وارد دوره جدیدی از سردرگمی در زنجیرههای تأمین شویم، زیرا وضعیت برای شرکتهای حملونقل پیچیدهتر خواهد شد.
جین سروکا، مدیر اجرایی بندر لسآنجلس نیز گفت: حکم دادگاه لایه جدیدی از عدم قطعیت را به زنجیرۀ تأمین جهانی اضافه میکند.
به گفته وی بازار پیش از این به تحولات اخیر تعرفهها واکنش چشمگیری نشان داده است. پس از کاهش تعرفههای ایالات متحده و چین در ۱۴ ماه مه میانگین نرخهای لحظهای از خاور دور تا ساحل غربی ایالات متحده ۱۷ درصد افزایش یافت و به ۳۰۴۰ دلار در هر کانتینر رسید، در حالیکه نرخهای ساحل شرقی ۱۱ درصد افزایش یافت و به ۴۰۹۵ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.
در همین حال، نرخهای لحظهای متوسط که معمولاً توسط شرکتهای حملونقل فعالتر پرداخت میشوند افزایشهای شدیدتری را تجربه کردهاند و از ۱۴ مه با ۲۲ درصد افزایش به ۳۲۰۰ دلار در هر کانتینر TEU برای مسیرهای ساحل غربی و ۱۵ درصد به ۴۲۵۰ دلار در هر کانتینر برای مقاصد ساحل شرقی رسیدهاند. شاخصهای بازار نشان میدهند که افزایش نرخهای بالاتر نیز ممکن است.
استاوسبول میگوید: بارگیری مداوم واردات، در اول ژوئن شاهد افزایش قابل توجه نرخهای لحظهای خواهد بود. میانگین نرخهای لحظهای حداقل ۱۸ درصد از خاور دور تا ساحل غربی ایالات متحده و ۱۴ درصد تا ساحل شرقی ایالات متحده افزایش خواهد یافت. دادهها از شرکتهای حملونقلی که نرخهای بسیار بالاتری نسبت به این ارقام را پرداخت میکنند، دریافت میشود، بنابراین بازار پتانسیل افزایش بیشتری را در اوایل ژوئن دارد.
برخی از مشاغل در این دوره عدم قطعیت، خود را در موقعیت مناسبی قرار دادهاند. شرکتهای حملونقلی که از انبارهای ضمانتی در ایالات متحده استفاده میکنند، اکنون میتوانند به طور استراتژیک زمان ترخیص کالاهای خود را پس از لغو رسمی تعرفههای روز آزادی تعیین کنند.