به گزارش مانا، دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت دریایی افزود: با نگاه به آینده، اقدام در سه حوزه کلیدی مورد نیاز است که نخستین آن، احترام به قوانین بینالمللی است همه کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند.
گوترش ادامه داد: دوم، ما باید تلاشها را برای رسیدگی به ریشههای ناامنی دریایی تشدید کنیم. تهدیدات امنیت دریایی را نمیتوان بدون پرداختن به مسائلی مانند فقر، فقدان معیشت جایگزین، ناامنی و ساختارهای ضعیف حاکمیتی برطرف کرد.
دبیرکل سازمان ملل گفت: ما به طور جمعی، باید اقدامات بیشتری برای کاهش احتمال روی آوردن افراد ناامید به جرم و سایر فعالیتهایی که امنیت دریایی را تهدید میکنند و محیط اقیانوس ما را تخریب میکنند، انجام دهیم.
گوترش تصریح کرد: ما باید به کشورهای در حال توسعه کمک کنیم تا از طریق فنّاوری، آموزش، ظرفیتسازی، اصلاحات قضایی و نیروهای دریایی مدرن، واحدهای پلیس دریایی، نظارت دریایی و امنیت بنادر، ظرفیت خود را برای مقابله با این تهدیدات افزایش دهند.
دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: سوم، ما به همکاری نیاز داریم. ما باید همه کسانی را که در فضاهای دریایی سهمی دارند، درگیر کنیم. از جوامع ساحلی گرفته تا دولتها و گروههای منطقهای.
ارشدترین مقام سازمان ملل ادامه داد: از زمانهای بسیار قدیم، مسیرهای دریایی، جهان را به هم پیوند دادهاند. آنها مدتهاست که وسیله اصلی تجارت و حملونقل نه تنها مردم، کالاها و اجناس، بلکه فرهنگها و ایدهها نیز بودهاند.
گوترش گفت: تمام بشریت به اقیانوسها و دریاهای جهان وابسته است از اکسیژنی که تنفس میکنیم، تا تنوع زیستی که تمام حیات را حفظ میکند، تا اقتصادها، تجارت و مشاغلی که توسط صنایع دریایی پشتیبانی میشوند. اما فضاهای دریایی به طور فزایندهای تحت فشار تهدیدات سنتی و خطرات نوظهور هستند.
دبیرکل سازمان ملل افزود: از چالشهای پیرامون مرزهای مورد مناقشه تا کاهش منابع طبیعی در دریا تا تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی که شعلههای رقابت، درگیری و جرم را شعلهور میکند. از دزدی دریایی، سرقت مسلحانه، قاچاق و جرایم سازمانیافته گرفته تا اقدامات مخرب علیه کشتیرانی، تأسیسات فراساحلی و زیرساختهای حیاتی تا تروریسم در حوزه دریایی، که تهدیدی قابل توجه برای امنیت بینالمللی، تجارت جهانی و ثبات اقتصادی است.
گوترش اضافه کرد: پس از کاهش اندک حوادث دزدی دریایی و سرقت مسلحانه، گزارش شده است در سال ۲۰۲۴، سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ شاهد یک روند صعودی شدید از این نظر بود.
دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: طبق گزارش سازمان بینالمللی دریانوردی، حوادث گزارش شده در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ تقریباً ۴۷.۵ درصد افزایش یافته است. حوادث در آسیا، به ویژه در تنگههای مالاکا و سنگاپور، تقریباً دو برابر شده است.
گوترش بدون اشاره به جنایات اسرائیل گفت: «در دریای سرخ و خلیج عدن، حملات حوثیها به کشتیهای تجاری، تجارت جهانی را مختل کرده و تنشها را در منطقهای که از قبل بیثبات بوده، افزایش داده است. خلیج عدن و دریای مدیترانه همچنان مسیرهای فعال و خطرناکی برای قاچاق مهاجران و قاچاق سلاح و انسان هستند.»
او ادامه داد: خلیج گینه همچنان با دزدی دریایی، آدمربایی، سرقت مسلحانه در دریا، سرقت نفت، ماهیگیری غیرقانونی و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، سلاح و انسان دست و پنجه نرم میکند.
دبیرکل سازمان ملل همچنین گفـک هروئین از افغانستان همچنان از طریق اقیانوس هند به شرق آفریقا میرسد و کوکائین از طریق سواحل نیمکره غربی و از طریق اقیانوس اطلس به غرب آفریقا و بنادر اروپا منتقل میشود.