۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۹

رقابت خطوط کشتیرانی بزرگ برای حمل کالا از بنادر چین

رقابت خطوط کشتیرانی و ائتلاف‌های کانتینری برای حضور در بنادر چین و حمل کالا‌های کانتینری پس از وقفه‌ای کوتاه مدت دوباره آغاز شده و اکثر خطوط کانتینری با افزایش شدید تقاضا مواجه شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۳۱۹۵

رقابت خطوط کشتیرانی بزرگ برای حمل کالا از بنادر چین

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت ترید ویندز؛ خط کشتیرانی CMA CGM اعلام کرد با افزایش شدید تقاضا مواجه شده و اطمینان کامل ندارد که بتواند به تمامی درخواست‌ها پاسخ دهد. این شرکت، که به گفته مسئولان آن با عدم قطعیت ناشی از تعرفه‌های رئیس‌جمهور آمریکا و اختلالات مرتبط با تجارت دریایی دست و پنجه نرم می‌کند، در ماه‌های گذشته سال جاری، به دلیل کاهش تقاضا در مسیرهای ترانس‌پاسیفیک، به کاهش نرخ کانتینرهای نقدی کمک کرده بود. با این حال، CMA CGM از زمان اعلام توافق چین و آمریکا بر سر کاهش تعرفه‌ها، با اعزام کشتی‌ها به بنادر چین، اقدام به افزایش نرخ‌ها کرده است.

از سوی دیگر غول حمل‌و‌نقل دانمارکی MERSK و Hapag-Lloyd آلمان اعلام کرده‌اند از هفته پیش تاکنون فعالیت بیش از حدی را در بنادر چین برای حمل کالا به آمریکا و سایر نقاط مدیریت می‌کنند. سهام هر دو شرکت که در ماه فوریه در یک توافق‌نامه اشتراک‌گذاری کشتی به هم پیوستند، در مسیر ثبت قوی‌ترین سود هفتگی خود در سال جاری است.

خط کشتیرانی MSC خوش‌بینی خود را از توافق به دست آمده بین چین و آمریکا اعلام کرده و خاطرنشان ساخت: طی روز‌های اخیر شدت تقاضا در بنادر چین به حدی است که علیرغم گسیل کشتی‌ها به تعداد کافی به بنادر چین خطوط کشتیرانی همچنان با تقاضای بیش از مواجه است که همین کار باعث افزایش نرخ‌ها خواهد شد.

همانگونه که اشاره شد غول کشتیرانی CMA CGM شاهد افزایش شدید تقاضا برای حمل بار از چین است که نشانه‌ای دیگر از بازگشت تجارت پس از آتش بس موقت پکن با ایالات متحده برای کاهش تعرفه‌ها است.

یکی از مسئولان سومین خط کانتینری بزرگ جهان که توسط میلیاردر رودولف سعد و خانواده‌اش مدیریت می‌شود، گفت: افزایش شدید تقاضا پس از اعلام کاهش ۹۰ روزه عوارض در اوایل این هفته آغاز شده است. اما مشخص نیست که پس از مهلت ۹۰ روزه چه اتفاقی برای حمل‌ونقل دریایی خواهد افتاد به همین جهت شرکت‌ها‌ی کشتیرانی در حال حاضر فقط به حمل بار بیشتر اقدام می‌کنند تا از فرصت پدید آمده بیشترین بهره را ببرند.

رامون فرناندز، مدیر ارشد مالی این شرکت نیز گفت: رقابت بین شرکت‌های کشتیرانی در بنادر جهان به خصوص چین وآمریکا هفته‌ها و ماه‌های آینده با قدرت بسیار زیادی ادامه می‌یابد، زیرا این توافق نشانه‌ای مثبت و غیرقابل انکار برای حمل‌و‌نقل دریایی است.

مدیر ارشد مالی خط کشتیرانی فرانسه در این مورد گفت: رزرو کالا‌ها توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل مستقر در مارسی و فرانسه پس از اعمال تعرفه‌های سه رقمی بر کالا‌ها توسط دو اقتصاد بزرگ برای حمل بار از چین  تقریباً نصف شد. اما با افزایش رزرو کالا این شرکت در روز‌های اخیر دوباره احیا شده و جان تازه‌ای به خود گرفته است.

وی افزود: بدون شک رفتار جبرانی قابل توجهی وجود خواهد داشت. اما متاسفانه هیچکس واقعاً نمی‌داند پس از ۹۰ روز چه اتفاقی خواهد افتاد، بنابراین می‌توان انتظار داشت هر آنچه که نیاز به حمل‌و‌نقل دارد، در نیمه اول امسال حمل شود.

به گفتۀ وی علاوه بر تعرفه‌ها، دولت ترامپ پیشنهاد مقابله با آنچه را که تسلط دریایی چین می‌نامد، ارائه کرده است. دفتر نماینده تجاری ایالات متحده طرحی را برای دریافت عوارض از کشتی‌های ساخت چین که کالا‌های تجاری را حمل می‌کنند، ارائه کرد.

این اقدامات ایالات متحده کمتر از آنچه ابتدا تصور می‌شد، مخرب است، زیرا نیمی از کشتی‌های CMA CGM در چین ساخته شده‌اند.

وی در پایان تأکید کرد: ما می‌توانیم ناوگان خود را طوری سازماندهی کنیم که کشتی‌های ساخته شده در جا‌های دیگر در بنادر ایالات متحده پهلو بگیرند. این قابل مدیریت است و ما خود را با آن وفق خواهیم داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار