۱۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۴

دور جدید اعلام تعرفه‌ها بر کالا‌های وارداتی تهدیدی علیه زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا

دور جدید اعلام تعرفه‌های ۲۵ درصدی برای خودرو‌های وارداتی به آمریکا همچنین تعرفه‌ها‌ی اعمال شده بر‌ای آلومینیوم و فولاد که قرار است از دوم آوریل اعمال شود، تهدیدی برای از بین بردن زنجیرۀ تأمین، افزایش قیمت سوخت، بالا رفتن تورم و سرکوب تقاضا است. کارشناسان می‌گویند تصمیم‌های احساسی به احساسات بازار حمل‌ونقل دریایی دامن زده و امکانات سقوط نرخ‌ها را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۶۲۳

دور جدید اعلام تعرفه‌ها بر کالا‌های وارداتی تهدیدی علیه زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا

 

به گزارش مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ دریایی؛ آخرین دور از تعرفه‌ها که قرار است از ۲ آوریل برای واردات خودرو، آلومینیوم و فولاد لازم‌الاجرا شود، همراه با تعرفه‌های اعمال شده بر کالا‌های وارداتی مکزیک، کانادا و چین  بازار حمل‌ونقل دریایی را وارد مرحله رکود خواهد کرد.

براساس این گزارش نظر‌سنجی توسط ABC News نشان می‌دهد پس از اعلام تعرفه‌های جدید نگرش مصرف کنندگان آمریکایی  در ماه مارس نسبت به ماه‌های قبل بدتر شده و به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون رسیده است.
در این راستا برخی از اقتصاددانان رکود اقتصادی را در نتیجه سیاست‌های اقتصادی ترامپ عنوان کرده که با مصرف گرایی آن تعریف می‌شود، آنها پیش‌بینی می‌کنند با افزایش  تعرفه‌ها و بالا رفتن  قیمت‌ها، مصرف کنندگان اعتماد خود را از دست داده‌اند.
واقعیت کاهش اعتماد در نرخ‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه نرخ‌های لحظه‌ای، که به طور مؤثر نبض صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری هستند، منعکس می‌شود. به گونه‌ای که در گزارش نرخ هفته منتهی به ۲۷ مارس Drewry آمده است شاخص ترکیبی WCI که از دسامبر در حال کاهش بوده مجدداً با ۴ درصد کاهش به ۲۱۶۸ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید،  با این حال ۵۳ درصد بیشتر از میانگین ۱۴۲۰ دلاری قبل از همه گیری جهانی  کرونا‌ست.
در خطوط کشتیرانی تجاری بدون ائتلاف نیز نرخ‌های نقدی در معاملات شانگهای به لس آنجلس۶ درصد کاهش یافت و نرخ هفته به هفته به ۲,۴۸۷ دلار در هر TEU کانتینر رسید که حاکی از ۳۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل است. نرخ‌های آسیا به نیویورک در هفته با ۴ درصد کاهش اکنون به ۳۶۲۲ دلار در هر TEU رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد کاهش داشته است.

کاهش هفتگی در معاملات آسیا به اروپا نیز به ثبت رسید، با کاهش ۴ درصدی نرخ‌های نقدی به شمال اروپا، در سطح ۲۳۷۰ دلاردر هر کانتینر ۴۰ فوتی که ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، نرخ‌های نقدی مدیترانه‌ای ۱۷ درصد در سال کاهش یافته و به ۳۱۷۱ دلار رسید.
Erik Devetak، مدیر ارشد فنّاوری و داده Xeneta در این زمینه معتقد است: زنجیره‌های تأمین دیگر غیرقابل پیش‌بینی نیستند، بلکه غیرقابل تصور هستند. استراتژی‌ها در زمان واقعی بدون تطبیق با شرایط  شکست خورده و به خطر می‌افتند.
وی  افزود: نرخ‌های نقدی طی پنج سال گذشته با افزایش شدید در طول بحران‌های همه‌گیر و دریای سرخ در یک «دالان تاریک» قرار داشته است که هر دو رویداد اثرات طولانی‌مدتی  بر حمل‌ونقل دریایی دارند.
Devetak گفت: در حال حاضر، فاصله بین نرخ‌های بلندمدت و کوتاه مدت در حال کاهش است و کاهش نرخ‌های نقطه‌ای می‌تواند به زودی به قرارداد‌های بلندمدت تبدیل شود. با تعرفه‌هایی که قرار است از هفته آینده اعمال شود اوضاع حمل‌ونقل کانتینری و ناوگان حمل خودرو وخیم‌تر می‌شود. به هرحال واقعیت در هفته‌های آینده آموزنده خواهد بود.

 

دور جدید اعلام تعرفه‌ها بر کالا‌های وارداتی تهدیدی علیه زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا

ارسال نظرات
آخرین اخبار