به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ گروهی از کارشناسان و تحلیلگران دریانوردی اعلام کردند نمایندگان USTR که هزینههای ورودی بندری جدید را پیشنهاد دادهاند، به این نتیجه دست یافتهاند که اقدامات علیه کشتیهای چینی برای تجارت ایالات متحده غیرمعقول و سنگین است و نباید به مورد اجرا گذاشته شود.
اقدام پیشنهادی شامل هزینههایی تا سقف ۱.۵ میلیون دلار به ازای ورود به بندر کشتیهای ساختِ چین و یک میلیون دلار برای اپراتورهایی است که کشتیهای ساخت چین را در ناوگان یا در بخش سفارش خود دارند.
کارشناسان هشدار دادهاند ساختار هزینه پیشنهادی بر هر حامل اقیانوسی بزرگ که وارد بنادر آمریکا میشوند تأثیر میگذارد و در نهایت هزینهها را برای مصرف کنندگان آمریکایی افزایش میدهد.
مککاون کارشناس دریایی به خبرگزاری رویترز گفت: هزینههای پیشنهادی برای هر مکالمه بندری بهعنوان شکل جدیدی از تعرفهها بدتر از تعرفههای سنتی عمل میکند.
طبق گفته مککاون، کشتی معمولی COSCO به ازای سه بار تماس با بندر ساحل غربی با هزینه ۳.۵ میلیون دلاری برای هر بار سفر، که مجموعاً ۱۰.۵ میلیون دلار میشود مواجه خواهد شد.
بر این اساس در طول یک سال با ده سفر ۳۵ روزه، این مبلغ به ۱۰۵ میلیون دلار هزینه فقط برای یک کشتی میرسد. واضح است که این هزینه، کشتی COSCO را غیررقابتی میکند.
از سوی دیگر غول کشتیرانی فرانسوی CMA CGM، علیرغم اینکه شریک قدیمی آمریکایی است به دلیل ارتباط با کشتی سازی چینی ممکن است با هزینههای ۲.۷۵ میلیون دلاری در هر مکالمه بندری مواجه شود.
مک کاون در پایان تأکید کرد: به جای پیشنهاد فعلی، هزینه ۶۰ دلاری برای هر کشتی کانتینری ورودی برای کشتیهایی که در چین ساخته نشدهاند و ۱۲۰ دلار برای کشتیهایی که در کارخانههای کشتیسازی چین ساخته شدهاند، پیشنهاد بهتری است.
شایان ذکر است قرار است پیشنهاد USTR در تاریخ ۲۶ مارس مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گیرد.