۲۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

نرخ‌های جهانی حمل کانتینر در سراشیبی کاهش

نرخ حمل کانتینر از ماه جولای ۲۰۲۴ میلادی تاکنون بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. به باور کارشناسان که شرایط فعلی را با قانون نیوتن مقایسه می‌کنند، عدم قطعیت در اعلام تعرفه‌ها، رویداد‌های ژئو‌پلیتیکی در دریای سرخ، پیشنهاد افزایش عوارض ورود کشتی‌های ساخت چین به بنادر آمریکا، افزایش ظرفیت‌های جدید و حاشیه‌های مر‌بوط به بازپس‌گیری کانال پاناما توسط آمریکا در پایین آمدن نرخ‌ها در شرایط حاضر نقش دارند.
کد خبر: ۱۰۲۵۷۹

نرخ‌های جهانی حمل کانتینر در سراشیبی کاهش

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت کانتینر نیوز؛ حرکت شاخص نرخ‌های حمل کانتینر که از اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی به سمت پایین در جریان است، در نهایت قانون نیوتن را یاد‌آوری می‌کند که از دید کارشناسان مؤسسه Xeneta هفته به هفته به سطوح پایین‌تر بازمی‌گردد.

ارقام منتشر شده از سوی مؤسسه Drewry در پایان هفته گذشته (۱۴ مارس) نشان می‌دهد که خدمات حمل‌و‌نقل  کانتینر در هر دو خط تجاری اصلی هفته به هفته کاهش یافته است.

در این راستا نرخ حمل شانگهای به شمال اروپا و مدیترانه به ترتیب ۵ و ۱۱ درصد کاهش یافته است. نرخ حمل کانتینر چین به لس‌آنجلس و نیویورک نیز  ۸ درصد و ۷ درصد  پایین آمده است.

پیتر ساند، تحلیلگر ارشد Xeneta، در این ارتباط گفت: اگر دولت ایالات متحده برنامه‌ای در زمینه رونق صنعت کشتیرانی داشته باشد، کسب‌وکار‌ها‌ی حاشیه‌ای این صنعت رونق می‌گیرد، اما متأسفانه صنعت کشتیرانی در حال حاضر متأثر از شعار‌های توخالی است. همین شعار‌های توخالی روی نرخ حمل کانتینر نیز تأثیرگذار است.

دارون وادی، مشاور مؤسسه Dynamar نیز معتقد است رژیم تعرفه‌های ترامپ و تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی بر سطوح نرخ‌ها تأثیر داشته است، البته وضعیت مشابهی حتی بدون عدم قطعیت تعرفه‌ها و انحرافات دریای سرخ نیز مشاهده می‌شد.

حجم محموله کانتینری جهانی در ژانویه سال جدید ۶ درصد سال به سال رشد کرد، در حالی‌که ظرفیت حمل‌و‌نقل کانتینری بیش از دو برابر این نرخ افزایش یافت که تحویل کشتی‌های جدید همچنان ادامه دارد.

پیتر ساند تحلیلگر ارشد Xeneta در ادامه معتقد است نرخ‌ها به مرور با توجه به وضعیت پدید آمده کاهش می‌یابد. اگرچه این نرخ‌ها در فوریه شروع به شتاب‌گیری کرد، اما هم اکنون نرخ‌ها کاملاً تبخیر شده‌اند.

مشاوران مؤسسه Wadey نیز می‌گویند اصول‌های حاکم برصنعت کشتیرانی دروغ نمی‌گویند اگر تقاضا نتواند با ظرفیت مطابقت داشته باشد، حتی اگر همه چیز برابر باشد، نرخ‌ها کاهش می‌یابد.

براساس دیدگاه‌های مشاوران Wadey  نرخ‌ها نه فقط برای یک هفته، بلکه برای یک دوره طولانی ممکن است پایین بیاید، زیرا شاخص‌های حمل‌ونقل شانگهای و نینگبو هر دو بیش از ۴۰ درصد از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی  تا به امروز کاهش یافته‌اند.

یکی از چالش‌های کلیدی در این راستا عدم اطمینان در بازار است، زیرا بسیاری از فرستنده‌ها‌ی کالا قبل از روی کار آمدن ترامپ  موجودی‌های بارگیری شده را پیشِ رو داشتند و اکنون صاحبان کالا با این وعده که این جنگ تجاری دوم  پس از رویداد‌های  سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ میلادی گسترده‌تر خواهد شد، وسعت جنگ تعرفه‌ای را که توسط ایالات متحده آغاز شده است، بیش از پیش با چالش‌های عمده پیش بینی می‌کنند.

ساند می‌گوید: با گسترش جنگ تعرفه‌ای، برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل به دنبال راه‌حل‌های جدید هستند. شرکت Walmart از تأمین‌کنندگان چینی خود می‌خواهد قیمت‌های خود را کاهش دهند. این امر با بیانیه رسمی مؤدبانه مبنی بر رد دعوت برای کاهش قیمت‌ها مواجه شده است.

علاوه بر آنچه گفته شد پیشنهاد مر‌بوط به افزایش عوارض بندری برای کشتی‌های چینی در بنادر آمریکا، موضوع بازپس‌گیری کانال پاناما توسط آمریکا، اعلام جنگ مجدد شبه نظامیان حوثی یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی می‌تواند در کاهش نرخ‌ها مؤثر باشد.

ساند ادعا کرد: حمل‌کننده‌های بزرگتر باید به نحو محتاطانه‌ای عمل کنند، زیرا این موضوع در چین تنها در یک جهت حرکت می‌کند، واردکنندگان آمریکایی زنجیره‌های تأمین خود را در جنگ تجاری اول تغییر دادند و علاقه فزاینده‌ای برای انجام مجدد این کار وجود دارد.

نرخ کانتینر‌ها در طول همه‌گیری شروع به افزایش کرد و هنوز به سطح قبل از کووید بازنگشته است که ممکن است در ماه‌های آینده با تغییر نسبت عرضه و تقاضا و افزایش چالش‌های اقتصادی شاهد این اتفاق باشیم.

در پایان این گزارش آمده است پیش‌بینی‌پذیری یا بهتر است بگوییم ثبات، چیزی است که بازارها، صنایع و زنجیره‌های تأمین بیش از هر چیز به دنبال آن هستند. متأسفانه، با وجود همه پیشرفت‌ها، چند ماه گذشته نشان داده است که شفافیت و ثبات در حمل‌ونقل کانتینری اندک است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار