به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از safety۴sea؛ از دید این انجمنها پیشنهاد آمریکا بزرگترین شوک احتمالی را به صنعت کشتیرانی جهان وارد کرده است.
در این راستا رئیس انجمن مالکان کشتی چین CSA، اقدامات پیشنهادی آمریکاییان را تبعیضآمیز خواند و گفت: این اقدامات قوانین سازمان تجارت جهانی WTO و همچنین احکام حل و فصل اختلافات WTO را نقض میکند.
وی افزود: اقدام USTR (دفترنماینده تجاری ایالات متحده) ناقض توافقنامه دریایی چین و ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ میلادی است ضمن اینکه این اقدام ناقض قوانین و مقررات ایالات متحده است.
به گفتۀ وی این پیشنهادها فراتر از اختیارات قانونی USTR است همچنین صلاحیت کمیسیون فدرال دریانوردی و استانداردهای اقدامات آژانس تحت قانون و قوانین صادرات قانون اساسی ایالات متحده را زیر سؤال میبرد.
سخنگوی انجمن صنعت کشتی سازی ملی چین نیز در اظهارنظری جداگانه اعلام کرد: با این پیشنهاد کاملاً مخالف است. سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد این اقدام صنعت کشتی سازی ایالات متحده را احیا نمیکند و چین برای حفظ حقوق و منافع خود اقداماتی را انجام خواهد داد.
گلوبال تایمز، روزنامه دولتی چینی، اوایل این هفته طرحهای آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و استدلال کرد که شکاف بین کشتی سازی آمریکایی و چینی اساساً یک شکاف در زیرساختهای صنعتی است.
کارگزاری کشتی BRS هم گزارش داد: کشتیهای مرتبط با چین اکنون برای اجارههای طولانی مدت جذابیت کمتری پیدا کردهاند، زیرا این احتمال وجود دارد که در مقطعی از اجارهکشیها، این کشتیها مجبور شوند در بنادر ایالات متحده حرکت کنند.
تحقیقات Clarksons نشان میدهد در سال گذشته نزدیک به ۳۷ هزار مکالمه بندری ایالات متحده را از سوی کشتیهایی محاسبه کرده است که احتمالاً به دلیل اتصال به چین با حداکثر هزینه ۱.۵ میلیون دلاری مواجه خواهند شد که معادل ۸۳ درصد از مکالمات مربوط به بخش کانتینری است و بقیه به بخش نفتکشها مربوط میشود.
براساس این گزارش مانند بسیاری از صنایع، چین در قرن حاضر بر کشتیسازی تسلط پیدا کرده است در مقابل، سهم بازار ایالات متحده از صنعت کشتی سازی کمتر از ۱ درصد است. با در نظر گرفتن میزان عقبتر بودن کشتیسازی آمریکایی نسبت به رقیب آسیاییاش، چین در سال ۲۰۲۴ میلادی تعداد کشتیهای تجاری بیشتری نسبت به آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون تولید کرده است.
رئیسجمهور آمریکا بهزودی درباره اجرای پیشنهادهای دفتر نماینده تجاری آمریکا (USTR) تصمیمگیری خواهد کرد.
در پایان این گزارش آمده است گزارش USTR به سرکوب هزینههای نیروی کار، انتقال اجباری فنّاوری و سرقت مالکیت معنوی در میان انبوهی از اتهامات مطرح شده به پکن اشاره میکند. دفتر بازرگانی آمریکا هزینههای بالقوه تا ۱.۵ میلیون دلار برای هر مکالمه بندری برای کشتیهای ساخت چین، همچنین الزامات اجباری حملونقل با پرچم ایالات متحده را توصیه کرده است.