۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰

تصمیم آمریکا برای دریافت ۱.۵ میلیون دلار هزینه اضافی از کشتی‌های ساخت چین

در جدیدترین اقدامات برای جلوگیری از سلطه دریایی چین، آمریکا قصد دارد برای هر کشتی چینی که وارد بنادر این کشور شود، ۱.۵ میلیون دلار هزینه اضافی دریافت کند.
کد خبر: ۱۰۲۳۸۳

تصمیم آمریکا برای دریافت ۱.۵ میلیون دلار هزینه اضافی از کشتی‌های ساخت چین

 

به گزارش مانا به نقل از خبرگزاری رویترز، این پیشنهاد از سوی نمایندۀ تجاری ایالات متحده (USTR) مطرح شده است که به عنوان مشاور، گزارش‌های خود را به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد و در صورت تصویب، به مرحله اجرا خواهد درآمد.

بر اساس این پیشنهاد، هر کشتی کانتینری با ظرفیت ۱۰ هزار TEU که وارد بنادر آمریکا می‌شود، باید ۱۵۰ دلار به ازای هر کانتینر ۲۰ فوتی پرداخت کند. همچنین، هر نفتکش ساخت چین (VLCC) به ازای هر بشکه نفت ۴.۲۰ دلار هزینه اضافی پرداخت خواهد کرد.

این پیشنهاد جدید، گامی دیگر در جهت کنترل و نظارت بر فعالیت‌های دریایی و لجستیکی چین به شمار می‌رود. تحلیلگران بر این باورند که این اقدام می‌تواند به ایجاد آشفتگی در حمل‌و‌نقل دریایی منجر شود و تنش‌های بیشتری بین دو کشور به وجود آورد.

نمایندۀ تجاری آمریکا (USTR) در گزارشی اعلام کرده است که سهم جهانی چین از تناژ کشتی‌سازی از ۵ درصد در سال ۱۹۹۹میلادی به بیش از ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته و در حال حاضر به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. این افزایش قابل توجه سهم چین به یارانه‌های دولتی و رفتار ترجیحی شرکت‌های دولتی نسبت داده شده است که عملاً بر رقبای بین‌المللی غلبه کرده‌اند. در حالی‌که کارخانه‌های کشتی‌سازی ایالات متحده طی سال‌های گذشته کاهش چشمگیری در ساخت کشتی داشته‌اند، به گونه‌ای که تعداد کشتی‌های ساخته‌شده از ۷۰ کشتی در سال ۱۹۷۵میلادی به تنها ۵ کشتی در حال حاضر رسیده است.

USTR همچنین چندین محدودیت دیگر را برای حمل‌و‌نقل دریایی چین برنامه‌ریزی کرده است که قرار است در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۵ میلادی به طور رسمی اعلام شود. بر‌اساس گزارش رویترز، کشتی‌سازی آمریکا از دهه ۱۹۷۰ میلادی، زمانی که ژاپن، کره جنوبی و چین در خط مقدم کشتی‌سازی بودند، در حال انحطاط شدید بوده است.

از سوی دیگر، ایالات متحده ممکن است هزینه‌ای معادل ۱۰۰۰ دلار به ازای هر تُن خالص ظرفیت بار کشتی را برای کشتی‌های ورودی به بنادر اعمال کند. همچنین هزینه‌ای تا سقف ۱.۵ میلیون دلار برای ورود هر کشتی به بندر ممکن است برای اپراتورهای حمل‌و‌نقل دریایی غیرچینی که از کشتی‌های ساخت چین استفاده می‌کنند، اعمال شود. به هر حال، مجموعه‌ای از هزینه‌ها ممکن است برای اپراتورهای دریایی با کشتی‌هایی که قرار است ظرف دو سال آینده از کارخانه‌های کشتی‌سازی چین تحویل بگیرند، اعمال گردد.

بر‌اساس راهکارهای عنوان شده، مقرر است که کمتر از ۱ درصد از صادرات ایالات متحده در دو سال اول با کشتی‌های پرچم ایالات متحده حمل شود و پس از دو سال به ۳ درصد و پس از سه سال به ۵ درصد افزایش یابد. از سال سوم به بعد، حداقل ۳ درصد صادرات باید با کشتی‌های ساخت آمریکا انجام شود و تا سال هفتم، این سیاست مستلزم حمل حداقل ۱۵ درصد صادرات ایالات متحده با کشتی‌های با پرچم آمریکا و حداقل ۵ درصد آن با کشتی‌های ساخت آمریکا است.

USTR همچنین پیشنهاد محدود کردن دسترسی به داده‌های حمل‌و‌نقل ایالات متحده برای پلتفرم اطلاعات عمومی حمل‌و‌نقل و لجستیک چین یا ممنوعیت دسترسی پایانه‌های بندری ایالات متحده به نرم‌افزار LOGINK را نیز ارائه کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار