اختصاصی مانا - فرمانهای اجرایی دونالد ترامپ، در اول فوریه ۲۰۲۵ میلادی، تعرفههایی را علیه مکزیک، کانادا و چین اعمال کرد، در واقع جنگ تعرفههاست، زیرا مقابل کشورهای یادشده نیز برای مقابله با این حرکت دست به یک سری اقدامات زدهاند که برخی از آنها اعلام شده و برخی نیز به زودی جامۀ عمل خواهد پوشید. در این راستا تعیین تعرفههای بیشتری برای اتحادیه اروپا نیز در دست اقدام است. با این حساب باید شاهد مقابله به مثل کشورهای اروپایی نیز باشیم. این اقدامات بیانگر تغییر نگرش و نحوه چرخش گردش حمل محمولهها در تجارت جهانی است که با افزایش عدم اطمینان و پیچیدگیها همراه شده است.
بدین ترتیب جنگ تعرفهها که با رشد سریع تجارت الکترونیکی و مقررات سختگیرانهتر همراه شده است، تجارت عصر جدید پرفراز و نشیبی را آغاز کرده است که از آن با نام دوران تجارت ۳.۰ یاد میشود.
انعطاف پذیری حملونقل در برابر اختلالات
حال، این سؤال بدون پاسخ باقی میماند که چگونه صنعت حملونقل میتواند با اختلالات مکرر، انعطافپذیری خود را حفظ کند. برای بررسی بیشتر این موضوع، روند نوظهور در پذیرش بارنامه الکترونیکی (eBL) در کشورهای مختلف به ویژه چین جای تأمل و تعمق دارد. چین از آن جهت انتخاب شده که از هر نظر در سطح جهانی پیشتاز است و مفهوم جدیدی را برای دوره تجارت ۳.۰ معرفی میکند.
سه ویژگی مهمی که باعث میشود بارنامه الکترونیکی (eBL) به یک محفظه داده اصلی و قابل اتکا به جای کارهای دستی و سنتی تبدیل شود، آن است که ابتدا eBL به عنوان یک منبع دیجیتالی منفرد از حقیقت عمل میکند که تمام دادهها و فرایندهای مرتبط را در طول سفر محموله به هم مرتبط میکند.
دوم، دسترسی به دادهها را کنترل میکند، اطمینان حاصل میکند که اطلاعات یک محموله توسط یک منبع قابل اعتماد نوشته شده و به طور ایمن با مجوزهای واضح به اشتراک گذاشته میشود. در نهایت، eBL یک جدول زمانی بهروز و تغییرناپذیر از چرخه حیات محموله را ارائه میکند و بالاخره زنجیرههای تأمین فیزیکی، مالی و نظارتی را یکپارچه کرده و به جریانهای پرداخت اجازه میدهد تا مستقیماً با انتقال هزینه محموله هماهنگ شوند.
دوران پرنشیب و فراز تجارت جهانی
همانگونه که در طول تاریخ، تجارت جهانی با نوآوریهایی مانند پول، بارنامه و اعتبار اسنادی تکامل یافته است با سه دوران مواجه شده است دوران تجارت ۱.۰ که با چالش حملونقل کالاها در بنادر محدود شد و با ظهور کانتینرها جای خود را به دوران تجارت ۲.۰ داد.
بر این اساس کانتینریسازی، حملونقل بینوجهی را متحول کرد، هزینههای لجستیک را تا بیش از ۹۵ درصد پایین آورده و متعاقباً رشد اقتصاد جهانی را تسریع بخشید.
بدین ترتیب تجارت جهانی در پنج سال گذشته وارد دوران تجارت ۳.۰ شده است. در دوران اخیر متخصصان زنجیرۀ تامین یکی پس از دیگری با بحرانهای گوناگون از بحران دریای سرخ گرفته تا اعتصابات ساحلی وبالاخره تعرفههای جدید روبهرو شدهاند. هرکدام از این حوادث به عنوان یک کاتالیزور جدید برای تغییر شکل زنجیرههای تأمین جهانی عمل میکند.
با توجه به تحول اساسی پدید آمده در تجارت جهانی دیگر استراتژیهای سنتی برای بهینهسازی فیزیکی جابهجایی کالاها کافی نیست و متخصصان زنجیرۀ تامین را مجبور میکند تا با بهینهسازی تبادل دادهها و هماهنگی بین طرفین، ناکارآمدیها را برطرف کنند. یک عامل مهم در ایجاد این انعطاف پذیری، پذیرش بارنامه الکترونیکی (eBL) است.
چین یک الگوی جهانی
با این توضیحات بارنامه الکترونیکی (eBL) برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی ایجاد شد، به مرور زمان پذیرش eBL به خصوص در سالهای اخیر قابل توجه بوده است.
براساس گزارش اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) تا سال ۲۰۲۲ میلادی، میانگین جهانی نرخ پذیرش بارنامه الکترونیکی تنها ۲.۱ درصد بود که در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۵ درصد یعنی دو برابر رسید.
بر اساس بررسیهای صورت گرفته این ارقام به هیچ وجه به نرخ پذیرش در چین نمیرسد، زیرا برخی از شرکتهای مستقر در این کشور نرخهای بیش از ۲۱ درصد را گزارش کردهاند.
محفظه داده یک محفظه است که دادهها را برای برنامه نگهداری میکند برای بررسی این موضوع، شبکه جهانی تجارت دریایی (GSBN) اخیراً میزبان انجمنی در شانگهای با بیش از ۱۲۰ رهبر صنعت حملونقل و تجارت، از جمله پنج شرکت حملونقل پیشرو در جهان بود.
موضوع و شرایط پذیرش eBL که از سوی شرکت کنندگان در شانگهای مطرح شد، دلگرم کننده بود. توافق بر این اساس بود که در طول دورههای متأثر از تغییرات بیسابقه، نیاز فوری به شناسایی موارد استفاده جدید مبتنی بر eBL وجود دارد که میتواند به رفع چالشهای فعلی و ایجاد انعطافپذیری بیشتر کمک کند. اگر تمرکز صرفاً روی دیجیتالی کردن اسناد بود، کل صنعت فرصت بزرگی را از دست میداد، اما از آنجایی که هر محموله به طور منحصربهفرد با بارنامه آن مرتبط است، بارنامه الکترونیکی (eBL) میتواند نقش محفظه داده را برای دیجیتالی کردن کل فرآیند تجارت ایفا کند.
این مفهوم توانایی eBL را برای پیوند دیجیتالی فرایندها، اسناد و سهامداران مرتبط با محمولههای فردی در طول زنجیرۀ تأمین برجسته میکند. این امکان کنترل مدیریت شده، همکاری قابل اعتماد را در سراسر زنجیرههای تأمین جهانی و جریانهای کاری دیجیتالی بازسازی شده را فراهم میکند.
در پایان باید گفت نقش eBL به عنوان یک محفظه داده به تنهایی ارزش کمی دارد. تنها زمانی ارزش جدید را ایجاد میکند که مشتریان و سیستم به طور کامل و فعال آن را پذیرفته و نوآوری کنند. به هرحال پتانسیل بارنامه اکترونیکی (eBL) برای جذب تمامی سیستمهای حملونقل کالا و صدور بارنامه دیجیتالی بسیار بالاست.
منبع: tradewindsnews