به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ در سالهای اخیر سرعت رشد ناوگان کانتینری جهانی سرسام آور است. بهطوریکه حدود ۵۰ سال طول کشید تا ظرفیت این صنعت در سال ۲۰۰۱ میلادی به مرز ۵ میلیون TEU برسد، اما جهش از میزان ۲۰ میلیون TEU به ۳۰ میلیون TEU تنها در مدت ۷ سال به دست آمد.
مؤسسه آلفا لاینر چندی پیش اعلام کرد خطوط کشتیرانی Evergreen تایوان، CMA CGM فرانسه و هاپاگ لوید آلمان رکورد جدید جهانی سفارش کشتیهای کانتینری را ثبت کردند.
بر اساس این گزارش Evergreen برای سری جدید ۱۱ فروند کشتی ۲۴۰۰۰ teu کانتینری سفارش داده است.
بر اساس گزارش تحلیلگران آلفا لاینر خط کشتیرانی CMA CGM پس از بستن قرارداد با گروه CSSC چین برای ساخت سری جدید ۱۲ فروند کشتی ۱۸۰۰۰ teu چند روز پس از آن سفارش قطعی برای ۱۲ فروند کشتی کانتینری ۱۸۰۰۰ teu را با هیوندای کره جنوبی (HHI) عملی کرده است.
همچنین خط کشتیرانی Hapag-Lloyd پس از تکمیل قراردادها و تأمین منابع مالی ۲۴ فروند کشتی کانتینری با چین، ساخت ۶ فروند کشتی ۱۶۸۰۰ teu را به کره جنوبی سفارش داده است.
در شش هفته ابتدایی سال ۲۰۲۵ میلادی، این دفترچه ثبت سفارش همچنان به رشد خود ادامه داده است و با تأیید تمام سفارشات فوق، دفتر سفارش جهانی برای اولین بار از ۹ میلیون TEU فراتر رفت.
بدین ترتیب ناوگان موجود کانتینری امروزی ۳۱.۷ میلیون TEU است. در ژوئن سال ۲۰۲۴ میلادی ناوگان کشتیهای کانتینری موجود جهانی برای اولین بار به ۳۰ میلیون TEU رسید.
از سوی دیگر بر اساس تجزیه و تحلیلهای انجام شده توسط BIMCO در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، دفتر سفارش کشتیهای کانتینری ۸.۳ میلیون TEU بود که یک رکورد جدید در مقایسه با بالاترین رکورد قبلی ۷.۸ میلیون TEU در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی بود.
در این راستا بسیاری از پروژههای ساخت کشتی در کره جنوبی و چین در دست بررسی هستند که تا چند هفته آینده گزارش آنها منتشر خواهد شد.
با تقاضای نسبتاً محدود برای سفارشهای نفتکش جدید، گاز و فلهبر، تعدادی از کارخانههای کشتیسازی هر دو کشور چین و کره جنوبی همچنان بر پروژههای جدید ساخت کشتیهای کانتینری متمرکز هستند.