۰۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹

نرخ حمل کانتینر با کاهش تهدید‌های حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ پایین آمد

با کاهش تهدید‌های حمله به کشتی‌ها توسط شبه نظامیان حوثی که قرار است کشتی‌های غیر اسرائیلی هدف حملات موشکی قرار نگیرند و با رونق تجارت بین آسیا و اروپا از طریق دریای سرخ نرخ حمل کانتینری نقطه‌ای در هفته گذشت به شدت کاهش یافت.
کد خبر: ۱۰۱۹۵۸

نرخ حمل کانتینر با کاهش تهدید‌های حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ پایین آمد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت Drewry، شاخص جهانی کانتینر Drewry (WCI) در هفته گذشته، تحت تأثیر کاهش رونق تجارت آسیا و اروپا، با اُفت ۱۱ درصدی روبه‌رو شد.

بر‌اساس این گزارش، در هفته‌ای که شبه‌نظامیان حوثی یمن از تهدیدهای خود برای حمله به کشتی‌های بین‌المللی (به استثنای کشتی‌های تحت مالکیت و پرچم اسرائیل) کاستند، میانگین شاخص WCI در ۲۳ ژانویه نسبت به هفته قبل از آن با ۱۱ درصد کاهش به ۳۴۴۵ دلار برای هر کانتینر ۲۰ فوتی رسید.

بیشترین میزان این کاهش شدید، در تجارت بین شانگهای به روتردام مشاهده شد که با ۱۹ درصد کاهش، نرخ حمل‌و‌نقل هفتگی به ۳۴۳۴ دلار به ازای هر کانتینر رسید.

تحلیلگران مؤسسه دریوری بر این باورند که حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری، که منجر به انحراف مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ شد، نرخ‌های حمل کانتینری را در سال گذشته به‌طور قابل‌توجهی افزایش داد.

لغو ترانزیت کشتی‌ها از کانال سوئز و انتخاب مسیر دماغه امید نیک برای سفرهای دریایی، حدود ۱۰ تا ۱۴ روز اضافی به زمان سفرهای حمل کالا اضافه کرد. بدین ترتیب، انحراف از مسیر کانال سوئز باعث جذب ظرفیت‌های اضافی وارد شده به بازار شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، نرخ حمل‌و‌نقل را تحت فشار قرار داد.

با آتش‌بس در غزه، شبه‌نظامیان حوثی تا حد زیادی تهدید خود را برای هدف قرار دادن کشتی‌های در حال تردد در منطقه کاهش داده‌اند. انتظار می‌رود بازگشت تدریجی کشتی‌ها به دریای سرخ و کانال سوئز، ظرفیت مازاد را به‌طور خودکار افزایش دهد. در حال حاضر، خطوط کشتیرانی Maersk، Hapag-Lloyd و MSC رویکرد محتاطانه‌ای را در ارتباط با این مناطق در پیش گرفته‌اند و مدیران این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که فعلاً به ترانزیت از طریق دماغه امید نیک ادامه می‌دهند.

در پایان گزارش Drewry آمده است که طی هفته گذشته، نرخ‌های حمل از شانگهای به نیویورک با کاهش ۷ درصدی یا ۴۴۸ دلار به ازای هر کانتینر، به ۶۳۷۷ دلار رسید. همچنین، نرخ‌های شانگهای به لس‌آنجلس با کاهش ۸ درصدی یا ۴۱۵ دلار، به ۴۸۱۳ دلار برای هر کانتینر ۲۰ فوتی کاهش یافت.

پیش‌بینی کاهش ۲۵ درصدی نرخ حمل کالا

از سوی دیگر، به گفته یک مقام ارشد گروه لجستیکی DP World امارات، آتش‌بس بین حماس و اسرائیل و کاهش خطرات حمله به کشتی‌ها می‌تواند نرخ حمل‌و‌نقل را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

یوراج نارایان، معاون مدیر اجرایی DP World، در حاشیه مجمع اقتصادی داووس سوئیس در گفتگو با رویترز در این زمینه گفت: کشتی‌هایی که با اسرائیل مرتبط نیستند، می‌توانند تا دو هفته دیگر به دریای سرخ بازگردند که به‌طور بالقوه منجر به کاهش قابل توجه نرخ‌های حمل‌و‌نقل خواهد شد.

نارایان در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود نرخ حمل‌و‌نقل کالا طی دو تا سه ماه آینده حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی یک جدول زمانی خاص دشوار است. با این حال، تصمیم شبه‌نظامیان حوثی یمن برای توقف بالقوه همه حملات پس از اجرای کامل آتش‌بس غزه، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر مسیرهای کشتیرانی جهانی داشته باشد.

به گفته وی، از نوامبر ۲۰۲۳ میلادی تاکنون بیش از ۱۰۰ حمله به کشتی‌ها انجام شده است. این حملات بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی را مجبور کرد تا مسیر کشتی‌ها را به سمت نوک جنوبی آفریقا تغییر دهند که منجر به افزایش قابل توجه زمان و هزینه حمل‌و‌نقل شد. نارایان در پایان می‌گوید این کار، حداقل ۳۰ درصد بیشتر از حد معمول، ظرفیت را محدود کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار