۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

کریدور شمال-جنوب محرک اقتصاد دریامحور/ انجام مذاکرات گسترده بین ایران و کشورهای همسایه در مسیر توسعه ترانزیت

توسعه سواحل مکران را شخص رئیس جمهور پیگیری می‌کند و تقریباً هر دو هفته یکبار، جلسات اقتصاد دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران برگزار می شود؛ طرح آمایش مکران از قبل، مصوبه ای داشته اما با توجه به چشم انداز‌های قانون برنامه هفتم و اینکه جمعیت بیشتری را باید در سواحل داشته باشیم، تصمیماتی اتخاذ شده است و باید از تجربیات بین المللی هم استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۰۱۶۰۹

کریدور شمال-جنوب محرک اقتصاد دریامحور/ انجام مذاکرات گسترده بین ایران و کشورهای همسایه در مسیر توسعه ترانزیت

 

به گزارش مانا، فرزانه صادق در برنامه گفت و گوی ویژه خبری صدا و سیما به سوالاتی در مورد توسعه فعالیت کریدور‌های بین‌المللی در کشور، افزایش میزان ترانزیت و همچنین تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور پاسخ داد .

 وی اظهار داشت: اگر قرار است توسعه‌ با سرعت هر چه بیشتر شکل گیرد و شاهد شکوفایی این سرزمین در بخش های مختلف باشیم، حمل‌و‌نقل بخشی از مسیر این توسعه است.

به گفته  وی، تأکید‌ات مقام معظم رهبری نیز در خصوص اقتصاد دریامحور، معیشت ساحل نشینان، سیاستگذاری‌ها و اقداماتی است که در این راستا باید مدنظر قرار گیرد.

 توسعه اقتصاد دریامحور در گروه توسعه کریدورهای بین‌المللی

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه اقتصاد دریامحور به توسعه سواحل جنوبی و شمالی کشور ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: در سواحل جنوبی ما مقوله توسعه مکران را داریم و طرح آمایش تهیه شده است. در عین حال یکی از موضوعاتی که در مسیر توسعه اقتصاد دریامحور تأثیرگذار است، پویایی کریدور شمال-جنوب است.

 صادق افزود: در کنار کریدور شمال جنوب به کریدور شرق-غرب توجه ویژه ای داریم و نگاه توسعه ای در بخش حمل و نقل به توسعه این دو محور کریدوری معطوف است.

 2 اقدام مهم سازمان بنادر و دریانوردی

 وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی یک سازمان محوری در توسعه اقتصاد دریامحور است، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی فعالیت خود را دنبال می کند و اقدامات مختلفی انجام شده که ۲ مورد آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و در راستای توسعه اقتصاد دریامحور است.

 وزیر راه و شهرسازی به دستاوردهای جدید وزارت راه و تفاهمات صورت گرفته سازمان بنادر و دریانوردی با بخش خصوصی به میزان ۹۳ همت و ایجاد و بسترسازی و جذابیت برای بخش خصوصی اشاره کرد.

 صادق به انعقاد ساخت ۲۶ شناور خدماتی دریایی و قرارداد با نیروی دریایی ارتش، سپاه، وزارت دفاع و بخش خصوصی اشاره و تاکید کرد: انعقاد قرارداد جدید سرفصل جدیدی در معیشت بندرنشینان و امید به حضور مؤثر نظامیان جمهوری اسلامی در تولیدات بنادر و دریانوردی است.

 وی افزود: علی رغم وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه از پای ننشسته‌ایم و به کمک غیورمردان سپاه، ارتش و نیروهای مسلح و ظرفیت‌های بخش خصوصی در سواحل جنوب و شمال ایران به دنبال تولیدات در بستر ظرفیت‌های اقتصاد دریا محور هستیم.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم‌نامه های منعقد شده با بخش خصوصی، اظهار داشت: بیش از ۹۳ همت قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی منعقد در بخش های مختلف لجستیکی، سیلو، سایت‌های کانتینری، پشتیبانی و...منعقد کرده ایم که عدد رقم بزرگی است. مسئله مهم و مورد تأکید حضور، استقبال و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

 فراهم شدن اطمینان خاطر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط سازمان بنادر

 صادق با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید اطمینان خاطر داشته باشد که سرمایه گذاری آن با بازگشت سرمایه همراه است، عنوان کرد: این اطمینان خاطر موجب می شود که سرمایه گذاری به بهترین شکل صورت گیرد. باید بگوییم خوشبختانه این بستر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی آماده شده آنقدر جذابیت وجود داشته که در وهله اول شاهد سرمایه گذاری ۹۳ همتی هستیم.

 وی افزود: با تأمین منابع انجام شده در وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی قراردادهایی در بخش تولید و ساخت شناور مدنظر قرار گرفته و با همکاری نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا، نیروی دریایی سپاه و البته مشارکت بخش خصوصی فعالیت ها، پیش رفته است؛ بخشی از این اقدامات در بخششناور‌ها مخصوصا شناورهای آتش خوار است که در معیشت ساحل نشینان تأثیر بسزایی دارد.

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سواحل بعضا آتش سوزی‌هایی انجام می‌گیرد و متاسفانه ممکن است لنج هایی که معیشت مردم به آن گره خورده است با آسیب همراه شود، گفت: با ساخت این شناور‌های آتش خوار، خیلی سریع می‌توان آتش را مهار کرد تا معیشتی مردم منقطقه با چالش مواجه نشود.

 مشارکت ارزنده بخش خصوصی در مسیر سرمایه گذاری

 صادق با اشاره به اینکه باید بدانیم قراردادها و تفاهم نامه‌ها در مسیر توسعه اقتصاد دریامحور و اساسا سرمایه گذاری در بخش بنادر و دریا، دچار محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ظالمانه و ناعادلانه ناشی از تحریم‌ است، خاطرنشان کرد: علی رغم تمامی این محدودیت ها، با افتخار می‌گویم که بخش خصوصی در راستای سرمایه گذاری همراه است و تولید شناورها از صفر تا صد با بهره مندی از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و جوانان مستعد این کشور انجام می شود.

 وی درباره توسعه سواحل مکران به عنوان یک اولویت در راستای توسعه اقتصاد دریامحور نیز، بیان کرد: توسعه سواحل مکران را شخص رئیس جمهور پیگیری می‌کند و تقریبا هر دو هفته یکبار، جلسات اقتصاد دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران برگزار می شود؛ طرح آمایش مکران از قبل، مصوبه ای داشته اما با توجه به چشم انداز‌های قانون برنامه هفتم و اینکه جمعیت بیشتری را باید در سواحل داشته باشیم، تصمیماتی اتخاذ شده است و باید از تجربیات بین المللی هم استفاده کنیم.

 پرهیز از دولتی کردن سواحل باید در دستورکار قرار گیرد

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه چشم انداز توسعه سواحل مکران باید بسیار شکوفایی حداکثری را در کشور رقم بزند، گفت: اشتغال و دسترسی‌ها باید تکمیل شود، تجربه‌های داخلی و بین المللی با به کارگیری مشاوران داخلی و خارجی انجام می‌شود و به موازات سیاست‌گذاری ها، اقدامات اجرایی هم مدنظر قرار گیرد.

صادق با بیان اینکه دولتی کردن سواحل و به ویژه سواحل مکران یکی از معضل‌هایی است که باید از آن پرهیز کنیم، عنوان کرد: در مورد توسعه سواحل مکران باید بخش خصوصی به صورت ویژه وارد شود و از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی که اتفاقا به این اراضی لجستیکی هم احتیاج دارند، استفاده کنیم.

 وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که بستر‌های قانونی فراهم شود و در عین حال بخشنامه‌ها و آئین نامه‌های دست و پا گیر حذف شود، همچنین با مناطق آزاد جلسات مشترک برگزار می‌شود و با تمام ذینفعان در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی در مکران نیز، جلسات مرتبط را برگزار می‌کنیم.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مکان یابی شهر‌های جدید و شهرک‌هایی که بتوانیم جمعیت پذیری بیشتری داشته باشیم باید تسریع شود، اظهار داشت: مکان یابی‌ برای بنادر جدید که اشتغالزایی مطلوبی به دنبال دارد باید مدنظر قرار گیرد که تمامی این فعالیت ها به موازات یکدیگر در حال پیشبرد است.

 انجام مذاکرات گسترده بین ایران و کشورهای همسایه در مسیر توسعه ترانزیت

 ویزر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درخصوص موقعیت استراتژیک ایران در وضعیت کریدور‌های بین المللی و توسعه ترانزیت کشور گفت: ما درخصوص ترانزیت باید به ۴۰ میلیون تن برسیم در پایان برنامه هفتم، یعنی رشد حداقل ۴ برابری. کریدوری که از گوآتر به شلمچه وصل می‌شود، کریدوری که از جلفا تا سرخس می‌رود، کریدوری که از بندر امام خمینی و بندرعباس تا آستارا بخواهد برود و کریدور‌های شرقی و غربی که در مورد آن صحبت کردم. پس یکی از مهمترین موضوعات ما تکمیل کریدور‌ها است.

 وی تاکید کرد: ترانزیت اتفاق نمی‌افتد مگر در آن پایانه‌های مرزی را بتوانیم تکمیل کنیم. این اولویت بسیار مهمی است که در همین دولت هم دارد روی آن تأکید می‌شود، شخص رئیس جمهور هم تأکید دارند و البته تأکیداتی است که سال‌ها است که مقام معظم رهبری هم روی این کریدور‌ها داشته‌اند. موضوع بعدی تکمیل شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی، راه‌های اصلی و البته شبکه‌های روستایی هم است. منابع محدود است و قطعاً باید اولویت بندی کنیم. اقدامات بسیار زیادی را بعد از انقلاب ما در حوزه مسیر‌ها داشته‌ایم، درخصوص شریان‌ها داشته‌ایم، اما مطالبات بسیار زیادی هم همچنان داریم.

 صادق خاطر نشان کرد: نحوه تعامل با کشور‌های همسایه و نحوه دیپلماسی که در حوزه ترانزیت و در حوزه حمل و نقل با این همسایه‌ها می‌توانیم داشته باشیم، در افزایش ترانزیت ما اثربخش است، این موضوعات هم دارد به جدیت پیگیری می‌شود. کمیسیون مشترکی که با ترکمنستان و ترکیه و آذربایجان داریم موضوعات را پیش می‌بریم، حتماً اثرگذار است و سهم را بیشتر می‌کند. درخصوص کریدور‌های ریلی هم همینطور است. ما حدود ۱۰ درصد از کالای ما از شبکه ریلی دارد جابجا می‌شود و این عدد و رقم پایین است. تجهیز ناوگان ریلی و تکمیل کریدور‌های ریلی هم از اولویت‌هایی است که در دستور کار وجود دارد. چون منابع محدود است،

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار