۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳

تب بحران پس از یک سال در دریای سرخ همچنان بالاست

اولین سالگرد شروع بحران دریای سرخ همزمان با هزارمین روز جنگ روسیه و اوکراین فرا رسید، دو رویدادی که هر یک به نوعی زاییده بحرانی لرزه انگیز در صنعت کشتیرانی بود. حال پس از گذشت یک سال از رویدادها و حوادث صورت گرفته چشم انداز مثبتی برای پایان آن به چشم نمی‌خورد و تب بحران در این دریا همچنان بالاست .
کد خبر: ۱۰۱۱۰۱

تب بحران پس از یک سال در دریای سرخ همچنان بالاست

 

اختصاصی مانا - درتاریخ  ۱۹ نوامبر سال گذشته،  شبه نظامین حوثی یمن به تلافی حمله اسرائیل به غزه به کشتی گلکسی لیدر حمله کردند و این کشتی  و ۲۵ خدمه آن را به گروگان گرفتند. آنان با این کارعملیاتی طولانی مدت علیه کشتیرانی تجاری بین‌المللی را آغاز کردند. از آن تاریخ دریای سرخ تبدیل به یک منطقه ممنوعه برای بخش قابل توجهی از ناوگان تجاری بین‌المللی شده است.

حال به هزارمین روز از جنگ  تمام عیار روسیه - اوکراین رسیده‌ایم. این جنگ  الگو‌های کشتیرانی در دریای سیاه را تغییر داده و باعث افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه و شکل گیری  به اصطلاح ناوگان نفتکش‌ها‌ی سایه توسط روسیه شده است. 

«لارس جنسن»، مدیرعامل شرکت مشاوره Vespucci Maritime در زمینه آثار و عواقب جنگ روسیه و اوکراین و بحران دریای سرخ معتقد است هر دو رویداد نمونه‌هایی از جهانی هستند که در آن بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی در حال افزایش است.  به نظر می‌رسد در  سال ۲۰۲۵ میلادی با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  جنگ روسیه و اوکراین راه حلی ناخوشایند پیدا کند. از سوی دیگر هیچ  نشانه‌ای وجود ندارد که بحران دریای سرخ راه حلی کوتاه مدت داشته باشد. در واقع اگر نقاط اشتعال جدیدی در سال ۲۰۲۵ میلادی فوران کنند و بر کشتیرانی تأثیر بگذارند، تعجب آور نخواهد بود.

«مایکل گری» یکی از معتبرترین مفسران کشتیرانی در جهان به ابعاد دیگری از این بحران اشاره می‌کند در حال حاضر کشتیرانی، تجارت دریایی، ایمنی دریایی و به طور کلی صنعت دریانوردی و نیروی انسانی دریایی دستخوش حوادثی شده‌اند که در واقع به آن‌ها تحمیل شده است. آن‌ها در این بحران ناخواسته درگیر مسائلی شده‌اند که به هیچ عنوان برایشان پذیرفته نیست.  

«گراهام پورتر» یکی از بنیانگذاران Seaspan هم هشدار می‌دهد تجارت دریایی از محل بحران دریای سرخ به شدت آسیب دیده و اگر بگویم  در حال از‌هم پاشیدن است، سخنی به گزاف نگفته‌ام. من فکر می‌کنم این چیزی است که باعث هرج و مرج در صنعت دریایی شده است.  بدین ترتیب ما در یک مسیر بسیار متفاوت حرکت می‌کنیم.

«بوراک سیتینوک»، رئیس تحقیقات Arrow Shipbroking  یاد‌آور می‌شود ‌من هیچ زمانی ‌را به یاد نمی‌آورم که صنعت کشتیرانی با دو درگیری عمده فعال در یک زمان  دست و پنجه نرم کرده و بتواند همچنان استوار و پا‌برجا بماند. این دو بحران باعث شده حرکت کشتی‌ها در شاهرگ‌های حیاتی مانند کانال سوئز مختل شوند همچنین کشور‌ها با وضعیت بد اقتصاد‌ی از محل این بحران روبه‌رو شوند. بگذریم از هزینه‌هایی که باید عنوان تاوان بر آن بگذاریم و به علت دوری مسیر‌ها صنعت کشتیرانی تاکنون پرداخته و بازهم باید بپردازد. 

«رنه کوفود اولسن»، مدیر‌عامل کشتیرانی V.Group پیش بینی می‌کند تغییرات لرزه  بیشتری در آینده  بر کلیت صنعت کشتیرانی  بیاندازد. بدین ترتیب هیچگونه کورسوی امیدواری هم در چشم انداز آینده این صنعت مشاهده نمی‌شود. حقیقت این است که ذینفعان دریایی برای یک فعالیت آرام وارد عرصه کشتیرانی شده‌اند که حالا با این اوضاع نابسامان مواجه شده‌اند.

«یان ریندبو»، مدیرعامل کشتیرانی Norden  خاطر نشان می‌سازد ناوگان جهانی امروز برای تجارت کاملاً بهینه ساخته شده است. به همین دلیل است که ما بازار‌های بزرگی داریم،  اما مدت‌ها‌ست که  شاهد  چندپارگی صنعت کشتیرانی در پی جنگ روسیه و اوکراین و بحران  دریای سرخ هستیم؛ بنابراین فکر می‌کنم برای جلوگیری از تکه تکه شدن این صنعت و حمل محموله‌ها به کشتی نیازمند امنیت، آرامش و ثبات در دریای سرخ هستیم، اما متأسفانه با بازگشت به چنین امید و آرزو‌هایی فاصله زیاد‌ی دا‌ریم.
منابع: container-news
tradewindsnews
مترجم: بهاره قهرمانی

تب بحران پس از یک سال در دریای سرخ همچنان بالاست
 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار