به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از Hellenic Shipping News؛ ناوگان کانتینری از سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی به نوعی در تقاطع سنت و مدرنیته قرار دارد. ترکیب ناوگان براساس نوع سوخت نشاندهنده ترجیح مالکان و اپراتورها بر سوختگیری معمولی کم سولفور یا استفاده از اسکرابر است، به طوریکه ۶۳ درصد از کشتیها به این روش سوختگیری میکنند. ۲۲ درصد از ناوگان سوخت جایگزین را ترجیح میدهند و ۱۵ درصد بقیه توانایی انطباق با سوختهای جایگزین را دارند. این تغییر نشاندهنده گذار مداوم صنعت دریایی به سمت انتخاب سوختهای دوستدار محیط زیست است.
براساس این گزارش، شکل پراکندگی کشتیها براساس سایز در ناوگان نشان میدهد اگرچه تعداد کشتیهای کانتینری فوقالعاده بزرگ (ULCV) تنها ۳۶۴ فروند است، اما این کشتیها به دلیل ظرفیت بسیار بالا، حجم زیادی از کالا را جابهجا میکنند و این امر مهر تأییدی بر اهمیت آنها در مسیرهای تجاری طولانیمدت است.
کشتیهای کوچک و متوسط که در مسیرهای دریایی کوتاه و طولانی فعالیت میکنند با ۳۷۸۴ فروند بر کشتیهای دیگر غالب هستند. این نشاندهنده نقش حیاتی این قبیل کشتیها در افزایش انعطافپذیری عملیاتی و اتصال در شبکه حملونقل است.
در ادامه این گزارش آمده است از نظر سنی، ناوگان حملونقل کانتینری مشخصات سنی متنوعی را با تأکید قابل توجهی بر روی کشتیهای جدید و قدیمی نشان میدهد. ۲۱.۱ درصد از ناوگان را کشتیهایی تشکیل میدهند که بین صفر تا پنج سال عمر دارند. این امر نشاندهنده سرمایهگذاریهای اخیر در کشتیهای جدید و پیشرفته است. در رده بعدی گروه سنی ۱۶ تا ۲۰ سال قرار میگیرد که ۱۹.۱ درصد از ناوگان را تشکیل میدهد، که نشان میدهد بخش قابل توجهی از کشتیها به پایان دوران کاری خود نزدیک میشوند. کشتیهای قدیمیتر از ۲۱ سال نیز ۱۳.۱ درصد از ناوگان را تشکیل میدهند که نشاندهنده حضور کشتیهای قدیمیتر هنوز در خدمت است. بقیه کشتیها با میانگین سنی ۶ تا ۱۵ سال قرار دارند که تا حدودی مطلوب به نظر میرسد.