۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

یارگیری آمریکا برای مقابله با کشتی‌سازی چین

صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده در رقابت با صنعت کشتی‌سازی چین به‌شدت مزیت خود را از دست داده است و پکن بر صنعت کشتی‌سازی در جهان سلطه دارد. برای جبران این عقب‌ماندگی، واشنگتن به همکاری با شرکت‌های کشتی‌سازی بزرگ در کره جنوبی و ژاپن روی آورده است.
کد خبر: ۱۰۰۲۸۵

یارگیری آمریکا برای مقابله با کشتی‌سازی چین

 

به گزارش مانا به نقل از اکو ایران، در هر درگیری پرمخاطره نظامی با چین، پیروزی نیروی دریایی آمریکا ضروری است. اما صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده فاصله بسیار زیادی با توانایی حمایت از نیاز‌های نیروی دریایی این کشور دارد.

آمریکا می‌خواهد قدرت برتر دریایی جهان در قرن ۲۱ باشد

به نوشته بلومبرگ، شرکت «هانوا اُشِن» که یکی از شرکت‌های برتر کشتی‌سازی در کره جنوبی محسوب می‌شود، در حال خریداری یک کارخانه کشتی‌سازی سابق نیروی دریایی آمریکا در فیلادلفیا است و اخیراً توانسته نخستین قرارداد کره جنوبی برای تعمیرات اساسی یک کشتی نیروی دریایی ایالات متحده را به دست آورد. این گام‌ها شرایط را برای این شرکت کره‌ای در جهت ایفای نقشی مهم‌تر در بخش کشتی‌سازی نیروی دریایی آمریکا فراهم می‌کند و می‌تواند آغاز موج جدیدی از سرمایه‌گذاری را رقم بزند.

صنعت کشتی‌سازی آمریکا در طول نسل گذشته عملا سقوط کرده است و تأخیر‌های چندساله و مازاد بر هزینه‌ها باعث شده ساخت کشتی و زیردریایی توسط نیروی دریایی آمریکا دشوار شود. در مقابل، نیروی دریایی چین که از حمایت بزرگ‌ترین بخش کشتی‌سازی جهان که بیش از نیمی از کشتی‌های تجاری دنیا را تولید می‌کند، برخوردار است، به شکل سریع در حال رشد است و اکنون ناوگان بزرگ‌تری نسبت به آمریکا دارد.  

کرت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در اظهاراتی در ماه جولای در یک کمیته سنا گفت: «به تفاوت کشتی‌سازی بین ایالات متحده و چین نگاه کنید؛ بسیار نگران‌کننده است. ما باید در این عرصه بهتر عمل کنیم وگرنه قدرت دریایی بزرگی که باید برای قرن بیست و یکم باشیم، نخواهیم بود.»

برای غلبه بر این مشکل، آمریکا خواهان سرمایه‌گذاری از سوی متحدان است، به‌ویژه کره جنوبی و ژاپن. شرکت‌های این دو کشور بزرگ‌ترین کشتی‌سازان جهان به غیر از چین هستند و می‌توانند بسیار سریع‌تر و با هزینه بهینه‌تر از شرکت‌های آمریکایی به تولید کشتی‌های تجاری و نظامی بپردازند.

کارلوس دل تورو، وزیر نیروی دریایی یا همان مدیر اجرایی وزارت نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، در ماه آوریل وارد ژاپن و کره جنوبی شد و از کارخانه کشتی‌سازی صنایع سنگین میتسوبیشی در شهر یوکوهامای ژاپن و کارخانه‌های کشتی‌سازی هانوا و صنایع سنگین هیوندای بازدید کرد. او کارایی و فناوری این شرکت‌ها را ستود و آنها را به سرمایه‌گذاری در آمریکا ترغیب کرد.

شرکت هانوا، همراه آمریکا برای احیای صنعت کشتی‌سازی

هانوا از نخستین شرکت‌هایی بود که به این درخواست پاسخ داد. در ماه ژوئن، این شرکت از خریداری کارخانه کشتی‌سازی فیلادلفیا در قراردادی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار خبر داد. در ماه بعدی، این شرکت کره‌ای به توافقی با نیروی دریایی آمریکا رسید که باعث شد پروژه‌های نگهداری و تعمیر کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده را بر عهده بگیرد.

رقیب داخلی هانوا یعنی شرکت هیوندای نیز در ماه جولای مجوز انجام این خدمات را دریافت کرد که بر احتمال همکاری‌های آتی افزوده است.  

حتی با حمایت شرکت هانوا و احتمالا دیگر شرکت‌های آسیایی، سال‌ها طول می‌کشد تا آمریکا ظرفیت صنعت کشتی‌سازی خود را افزایش دهد و هزینه‌ها را به شکل قابل توجهی پایین بیاورد تا به بهبود صنعت کشتی‌سازی بپردازد؛ صنعتی که اکنون در مقایسه با صنعت کشتی‌سازی چین، بسیار کوچک است.

در آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی، چین سفارش ساخت ۱۷۹۴ کشتی تجاری بزرگ را دریافت کرده بود، کره جنوبی ۷۳۴ سفارش داشت و ژاپن نیز ۵۸۷ سفارش را به دست آورده بود. این میزان برای آمریکا تنها پنج کشتی بود.  

قوانینی که بر صنعت کشتی‌سازی آمریکا تأثیر منفی گذاشت

صنعت کشتی‌سازی آمریکا به‌شکل گسترده‌ای توسط قوانین محافظت می‌شود و یکی از این قوانین به نام «قانون جونز» این الزام را به وجود می‌آورد که کشتی‌هایی که به جابه‌جایی کالا‌ها میان بنادر آمریکا اقدام می‌کنند، باید توسط آمریکایی‌ها ساخته شود، آمریکایی‌ها مالک این کشتی‌ها باشند و افراد حاضر در این کشتی‌ها نیز همگی آمریکایی باشند.  

در حالیکه این قانون طی سالیان اخیر با تغییراتی همراه بوده،، اما همچنان محبوب است و به عنوان ابزاری برای ارتقای امنیت ملی و حفاظت از مشاغل در نظر گرفته می‌شود. منتقدان استدلال می‌کنند که این قانون باعث از بین رفتن رقابت می‌شود و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و همین مسئله باعث وقوع ناکارآمدی‌هایی شده که امروزه در صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده دیده می‌شود.

شکاف میان قدرت دریایی آمریکا و چین، پیامد‌هایی برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و امنیت ملی آن دارد. با وجود اینکه ۸۰ درصد تجارت جهانی و بیش از ۹۰ درصد تجهیزات نظامی و سوخت از طریق دریا منتقل می‌شود، صنعت کشتی‌سازی آمریکا کمتر از ۱ درصد کشتی‌های تجاری جهان را تولید کرده است. به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده و دومین صادرکننده جهان، آمریکا به‌شدت به شرکت‌های خارجی برای حمل‌ونقل، دسترسی به بنادر و ساخت کشتی وابسته است.

برای افزایش تولید، شرکت هانوا نیاز دارد سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام دهد و به جذب نیروی بیشتر اقدام کند. لوئیس آگر، رئیس شورای تجارت فلزات فیلادلفیا، گفت: «این یک اتفاق بزرگ خواهد بود، زیرا شغل، پول و فناوری مدرن را به همراه دارد.».

اما حل مشکل کمبود کارگران ماهر آسان نیست. شاون جنکینز، مربی جوشکاری که ۱۲ سال در کشتی‌سازی کار کرده است، گفت: «آموزش یک کارگر و تبدیل شدن او به یک جوشکار حرفه‌ای به پنج سال زمان نیاز دارد.»

کشتی‌سازی و حمل‌ونقل دریایی به شکل فزاینده‌ای به‌عنوان عوامل حیاتی برای امنیت ملی آمریکا در نظر گرفته می‌شوند و در این میان نشانه‌هایی وجود دارد که واشنگتن حمایت و حفاظت از این صنعت را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، کانادا و فنلاند در ماه جولای از برنامه خود برای ساخت مشترک کشتی‌های یخ‌شکن در جهت رقابت با روسیه و چین در اقیانوس منجمد شمالی خبر دادند.

مقابله سیاسی آمریکا با چین در صنعت کشتی‌سازی

در ماه آوریل، دولت بایدن تحقیقات خود را در رابطه با ادعای اقدامات غیرمنصفانه چین در کشتی‌سازی و لجستیک دریایی آغاز کرد؛ فرآیندی که می‌تواند منجر به وضع عوارض برای کشتی‌های چینی شود که در بنادر آمریکا پهلو می‌گیرند.

چین این تحقیقات را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که ایالات متحده یک اشتباه پس از دیگری را مرتکب شده است و پکن را مسئول مشکلات صنعتی خود می‌داند. وزارت بازرگانی چین گفت: «صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده سال‌ها پیش به دلیل محافظت بیش از حد، مزیت رقابتی خود را از دست داده است.»

از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن، توکیو و سئول به تعمیق روابط خود با واشنگتن پرداخته‌اند تا با تهدیدات مربوط به چین و کره شمالی مقابله کنند. این متحدان در ماه جولای به نهایی کردن برنامه‌های مربوط به آموزش‌های نظامی منظم، در اختیار گذاشتن اطلاعات و مشورت سیاستی مقامات ارشد خود پرداختند.

پنتاگون به دنبال ایجاد مراکز تعمیرات نظامی در دو کشور شرق آسیا به همراه استرالیا، سنگاپور و فیلیپین است. این موضوع می‌تواند به نفع شرکت هانوا و رقبای آن در کره جنوبی و ژاپن باشد. هند نیز در حال ترغیب این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت کشتی‌سازی این کشور است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار