۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴

ذخایر میگو در آب‌های هرمزگان بررسی شد/ زمان شروع فصل صید میگو به زودی اعلام می‌شود

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان از بررسی ذخایر میگو در آب‌های این استان به منظور اعلام زمان شروع فصل صید این آبزی، خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۲۹۰

ذخایر میگو در آب‌های هرمزگان بررسی شد/ زمان شروع فصل صید میگو به زودی اعلام می‌شود

 

صدیق مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس، در این ارتباط اظهار کرد: میگو یکی از آبزیان مهم در سفره غذایی مردم هرمزگان است که علاوه بر رفع بخشی از نیاز غذایی در کشور، از بازار صادرات خوبی نیز برخوردار است.

وی افزود: با توجه به اینکه میگو‌ها هر ساله از خصوصیات جمعیتی متغیری برخوردار هستند، برای رسیدن به بهره برداری پایدار، هرساله ذخایر این آبزی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان ادامه داد: با مدیریت صید کنترل شده، می‌توان بهره‌برداری از این آبزیان را به گونه‌ای انجام داد که علاوه بر حفاظت از زیستگاه‌های ساحلی، به ذخایر میگو آسیب وارد نشود و از جهت دیگر نیز، نیاز‌های غذایی تأمین می‌شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بر این اساس، بررسی ذخایر میگو هر ساله به منظور کمک در مدیریت صید و بهره برداری پایدار از این ذخیره در استان هرمزگان توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه مدیریت صید میگو بر اساس بازگشایی فصل صید در زمان مشخص و کنترل صید به منظور رسیدن به میزان مجاز برداشت صورت می‌پذیرد، گفت: در سال جاری، گشت دریایی میگو برای بررسی ذخیره و تعیین توده زنده از ۲۴ شهریور آغاز و تا ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۳ ادامه یافته است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان بیان کرد: این بررسی که با استقرار کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان بر روی تعداد چهار فروند لنج صیادی متعلق به صیادان فعال و با تجربه انجام می‌پذیرد، صیدگاه‌های سیریک تا منطقه تولا در جزیره قشم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مرتضوی با اظهار اینکه در این بررسی زیستگاه‌های دریایی در لایه‌های عمقی دو تا ۳۰ متر مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: مدت زمان تورکشی‌ها بین یک تا دو ساعت است و در این عملیات ضمن بررسی تراکم ذخیره میگو در مناطق مختلف، به بررسی و پایش نسل نوپای میگو خصوصاً گونه میگوی موزی و ورود آن از مناطق نوزادگاهی به زیستگاه اصلی این آبزی پرداخته می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین با بررسی‌های طولی میگوها، وضعیت رشد این آبزیان بررسی شده و در ادامه زمان رسیدن میگو‌ها به سایز اقتصادی برداشت محاسبه خواهد شد.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان بیان کرد: در نتیجه این تحقیقات، با توجه به شناسایی وضعیت ذخیره که از گشت‌های تحقیقاتی حاصل خواهد شد، زمان مناسب برای شروع فصل صید میگو توسط لنج‌های صیادی و همچنین میزان مناسب و بهینه برداشت میگو مشخص و به اداره کل شیلات هرمزگان اعلام می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار