به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل ازسایت مارین لینک؛ با توجه به ذوب شدن یخها در مسیر قطب شمال این مسیر برای کشتیرانی آماده است و روسیه خواهان مسیرهای جایگزین برای حملونقل از بنادر غرب به آسیا و بالعکس شده است، زیرا تحریمهای غرب کار را برای کشتیهای عبوری از نزدیکی کشورهای اتحادیه اروپا دشوار کرده است.
مسیر دریای شمالی روسیه (NSR) اگرچه به طور قابلتوجهی کوتاهتر از کانال سوئز است، اما چالش برانگیز است و به کمک یخ شکنها برای کشتیها به منظور عبور از سواحل شمالی روسیه احتیاج است.
Rosatom، آژانس دولتی اتمی روسیه که مسئول ناوبری در این مسیر است، یخ شکنهایی را فراهم میکند که به نفتکشها در سفرهای خود از طریق NSR کمک میکند.
در ادامه گزارش آمده است NSR حدود ۵۶۰۰ کیلومتر است و بندر مورمانسک در نزدیکی مرز روسیه با نروژ به سمت تنگه برینگ در نزدیکی آلاسکا متصل میکند.
رئیس جمهور روسیه توسعه این مسیر به عنوان بخشی از محور روسیه به سمت آسیا را در بحبوحه بزرگترین بحران روابط روسیه با غرب از زمان جنگ سرد را در دستور کار قرار داده است.
براساس این گزارش یک کشتی افرامکس تحت اداره شرکت Sovcomflot که توسط آمریکا تحریم شده ۱۰۰ هزار تُن نفت خام اورال را در ۲۱ جولای در بندر پریمورسک بارگیری کرده و هم اکنون در دریای بارنتز در مسیر آسیا قرار دارد.
همچنین دو کشتی دیگر افرامکس که تحت تحریم آمریکا هستند از طریق NSR از شرق آسیا به سمت غرب حرکت میکنند.
این کشتیها نفت را از بنادر روسیه برای عرضه به آسیا حمل میکنند، اما مشخص نیست که قرار است نفت به کدام بنادر آسیایی تحویل شود، اما احتمال میرود این محمولهها به چین تحویل شوند.
سال گذشته روسیه حدود ۰.۶ میلیون تُن نفت خام اورال را از طریق NSR به آسیا ارسال کرد. انتظار میرود امسال حجم نفت حمل شده از این مسیر به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
در پایان این گزارش آمده است این مسیر جدید از جولای تا اکتبر برای حملونقل کشتیها باز است و تقاضا برای محمولهها از طریق مسیر قطب شمال در سال ۲۰۲۴ میلادی بالا خواهد ماند، زیرا تا به حال حداقل هفت فروند کشتی از کشتیهای ۱۰۰ هزار تُنی مجوز حملونقل از NSR دریافت کردهاند.
شایان ذکر است راهاندازی این مسیر توسط روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی تصویب شده تا شاهد افزایش حجم محموله از ۳۴ میلیون تُن سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۵۰ میلیون تُن در سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد رسید. سال گذشته گردش مالی روسیه در این بخش از ۳۶ میلیون تُن فراتر رفت.