۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶

نخستین همایش لجستیک و تجارت کریدور شمال-جنوب در قزاقستان برگزار شد/ تأثیر سفر‌های منظم، تسهیل نقل و انتقالات مالی و بیمه حمل کالا بر افزایش استفاده از ظرفیت‌های کریدور

نخستین همایش لجستیک و تجارت کریدور شمال-جنوب با حضور نمایندگان کشور‌های قزاقستان، روسیه، ایران، ترکمنستان، افغانستان، ارمنستان، بلاروس، ازبکستان، آذربایجان، امارات متحده عربی، عمان و بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان اقتصادی در روز‌های ۲۹ و ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ساحل دریای خزر در شهرآکتائو قزاقستان برگزار شد.
کد خبر: ۹۹۶۵۴

نخستین همایش لجستیک و تجارت کریدور شمال-جنوب در قزاقستان برگزار شد/ تأثیر سفر‌های منظم، تسهیل نقل و انتقالات مالی و بیمه حمل کالا بر افزایش استفاده از ظرفیت‌های کریدور


به گزارش مانا، از مهمترین محور‌های مورد بحث در این همایش، تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها، رفع موانع جهت تسریع در عملیات انتقال کالا و بهره‌گیری بیشتر از تکنولوژی دیجیتال جهت افزایش بهره‌وری از یال شرقی کریدور شمال-جنوب بود.

این کریدور در فاز اول توانایی حمل ۵ الی ۸ میلیون تن کالا و در فاز نهایی توانایی حمل بیش از ۳۰ میلیون تن را خواهد داشت.

در این همایش که با هدف بررسی و حل موانع و چالش‌های موجود در مسیر بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب برگزار شد، سید کمال هادیان فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت.

وی در این نشست ابراز امیدواری کرد: با تحقق این اهداف، شاهد افزایش قابل توجهی در حجم مبادلات تجاری از طریق این کریدور باشیم.

معاون نخست وزیر قزاقستان در این همایش بر تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها تاکید کرد و گفت: برای افزایش میزان ترانزیت فعلی از ۶ میلیون تن در سال جاری به ۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ و به ۳۰ میلیون تن انواع کالا در سال ۲۰۳۰، مبلغ بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.

مقامات روسیه نیز بر استفاده هر چه بیشتر از این مسیر تأکید کرده و به لزوم تکمیل مسیر ریلی رشت به آستارا به عنوان قطعه باقیمانده مسیر ریلی یال غربی کریدور شمال-جنوب اشاره کردند.

مقامات افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان نیز برآماده‌سازی و تکمیل کریدور فرعی شمال-جنوب که از طریق کشور‌های افغانستان و پاکستان به اقیانوس هند منتهی می‌شود، تأکید کردند.

مدیرعامل شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه نیز در این همایش با اشاره به اهمیت کریدور شمال جنوب گفت:وجود سفر‌های منظم، تسهیل نقل و انتقالات مالی و بیمه حمل کالا تاثیر زیادی در توسعه ظرفیت‌های کریدور شمال جنوب دارد.

هادی کریمی با تشریح موانع لجستیکی کریدور شمال-جنوب اظهار داشت: با حل سه معضل از میان بیش از ۴۰ معضل شناسایی شده، حداقل ۱۰ میلیون تن کالا به حجم مبادلات کالا در حوزه‌های صادرات، واردات و ترانزیت در این کریدور اضافه خواهد شد.

 وی خاطر نشان کرد: نقل و انتقالات مالی حوزه لجستیک، بیمه حمل کالا و سفر‌های منظم ریلی، دریایی و زمینی سه مانع اصلی شناسایی شده در مسیر افزایش بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار