به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ از بین بیش از ۲۰۰ فنّاوری تشخیص حریق فنّاوریهای Forest Guard، SenseNet و Mobotix با حسگرهای کاملاً دیجیتالی به منظور ارزیابی دقیق و کاملاً تایید شده توسط مؤسسات انتخاب شدهاند.
«سب کربی» مدیر اجرایی برنامه Cargo Fire & Loss Innovation Initiative (CFLII) در زمینه ارزیابی این فنّاوریها گفت: فنّاوری آتشسوزی و کاهش تلفاتِ بار ابداعی (CFLII) از نوآوریهای پُرسرعت ارائه شده در آتشسوزیهای جنگلی استفاده میکند. استفاده از جعبههای چند سنسوری و قوی و همچنین کمهزینه بودن، این فنّاوری را به پیشنهادی واقعا جالب برای صنعت دریانوردی تبدیل میکند. همچنین به ما این فرصت را میدهد تا توانایی حسگرهای سنتی را با برنامه حسگر الکترونیکی پیشرفته در CFLII مورد ارزیابی قرار دهیم.
وی در ادامه گفت: تصویربرداری حرارتی به عنوان یک فنّاوری پیشرو در فضای تشخیص حریق شناخته میشود، بنابراین مهم است که بفهمیم آیا این یک راهِ حل مناسب برای شرکای ما به حساب میآید. این مسأله در واقع انتخاب بین بهسازی جدید یا استفاده از روش سنتی است.
«دکتر ارنک»، یکی از بنیانگذاران ForestGuard نیز در این زمینه گفت: ما از این فرصت جدید برای پیادهسازی سیستم تشخیص حریق اولیه در هوای آزاد برای کشتیهای باری و پیاده سازی روشهای پیشگیری از تلفات، هیجان زده هستیم. این فنّاوری چالش جدیدی را برای سیستم موجود ما به ارمغان میآورد، مانند شرایط آب و هوایی سخت در دریا و مشکلات برقراری ارتباط که ما باید برای ارتقاء سیستم ForestGuard برای مقابله با این چالشها تدبیر به عمل آوریم که این امر تیم ما را هیجان زده میکند.
وی در پایان گفت: با استفاده از برنامه CFLII، ما مطمئن هستیم که میتوانیم به دنبال روشهای بهتری برای جلوگیری و کاهش آسیب آتش سوزی در صنعت کشتیرانی باشیم.
لازم به ذکر است فنّاوریهای ForestGuard و SenseNet از چندین حسگر تشخیص گاز برای تشخیص گازهای سمی، قابل اشتعال و انفجار استفاده میکنند که میتواند نشان دهندۀ آتش سوزی باشد.
SenseNet تلفیقی از هوش مصنوعی، حسگر، دوربین و دادههای ماهوارهای است تا اپراتورهای کشتی و اعضای خدمه را در کوتاهترین زمان آتشسوزی مطلع کند.
ForestGuard از یک شبکه یکپارچه و ارتباط ماهوارهای استفاده میکند تا اطلاعات را از دستگاههای خورشیدی کم مصرف بازپخش کند.
Motobix از دوربینهای مادون قرمز قوی و فنّاوری تصویربرداری حرارتی استفاده میکند که در شرایط سخت قابلیت خود را نشان دادهاند.
شایان ذکر است: پروژه CFLII در سال ۲۰۲۳ میلادی با همکاری Lloyd's Register، Evergreen، Ocean Network Express (ONE)، Seaspan Corporation، Offen Group، UK P&I و TT Club به منظور پیشرفت فنّاوریهایی که از آتش سوزی، تلفات و آسیب محموله در مقیاس بزرگ جلوگیری میکند، تشکیل شده است و انتخاب سه فنّاوری جدید بر عهده این پروژه است.