۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳

کاهش ۵۰ درصدی دزدی دریایی در تنگه مالاکا و سنگاپور در نیمه اول سال ۲۰۲۴

میزان دزدی دریایی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ از ۶۵ مورد به ۶۰ مورد کاهش یافت. در این ارتباط حوادت و دزدی دریایی در تنگه مالاکا و سنگاپور که قبلاً بشترین مورد حوادث دریایی را شاهد بود، در شش ماهه اول سال جاری میلادی ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۹۵۵۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ مرکز گزارش دزدی دریایی (IMB PRC) اعلام کرد: در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی ۶ مورد گزارش دزدی دریایی دریافت کرده است.

 براساس این گزارش از بین ۴۶ کشتی مورد تهدید  قرار گرفته چهار کشتی ربوده شد، هشت کشتی مورد حمله قرار گرفته  و  به دو شناور شلیک شده است.  

 در ادامه گزارش IMB آمده است: در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی در مناطق تحت پوشش  کوالالامپور ۵۸ حادثه گزارش‌شده که نسبت به ۶۸ و ۹۸ حادثه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ میلادی  کاهش داشته است.  

کاهش ۵۰ درصدی دزدی دریایی در تنگه مالاکا و سنگاپور در نیمه اول سال ۲۰۲۴

 


در ادامه این گزارش آمده است: حوادث دزدی دریایی در تنگه مالاکا و سنگاپور در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. این منطقه قبلا جزء مکان‌های خطر خیز برای کشتی‌ها بود.  

بر‌اساس آمار مؤسسه IMB حوادث دزدی دریایی در سنگاپور به شکل محسوسی کاهش یافته است که از ۲۰ مورد در نیمه اول سال گذشته به ۱۳ مورد در نیمه اول ۲۰۲۴ میلادی کاهش یافته است.

بیشترین موارد  گزارش دزدی دریایی  مربوط به شرق آفریقا، سومالی و خلیج عدن است. این درحالی است که تنها یک گزارش از فعالیت دزدان دریایی در این منطقه برای نیمه اول سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ میلادی گزارش شده بود، در حالی که در نیمه اول ۲۰۲۴ میلادی در این مناطق هشت حادثه گزارش شده است. سه کشتی ربوده شدند، دو فروند مورد حمله قرار گرفته و دو کشتی دیگر مورد شلیک قرار گرفتند و یک  مورد از تلاش دزدان دریایی برای نزدیک شدن به کشتی بوده است.  

با توجه به حملات اخیر در مناطق شرق آفریقا، سومالی و خلیج عدن  IMB هشدار خود را در مورد حمله دزدان دریایی در منطقه  سومالی تمدید کرده  است.  

IMB اعلام کرد: اگرچه تنها هشت مورد دزدی دریایی در منطقه سومالی  اعلام  شده است، اما چندین مورد ربودن  قایق‌های ماهیگیری گزارش شده که این ارقام هنوز ثبت نشده است.  

در ادامه گزارش آمده است: حملات حوثی‌ها در خلیج عدن و دریای سرخ تحت پوشش IMB قرار نمی‌گیرند، اما این سازمان از کشتی‌ها خواست تا در صورت بروز حادثه حتماً به مقامات مربوطه در منطقه گزارش دهند.

همچنین IMB در نیمه اول سال جاری میلادی تعداد ۱۲ حادثه را در مجمع الجزایر اندونزی ثبت کرده است که بالاترین میزان از نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی تا‌کنون است.

حوادث دزدی دریایی در بنگلادش نیز افزایش یافته است، به طوری‌که از یک مورد در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی به ده مورد در سال ۲۰۲۴ میلادی رسیده است. این بالاترین تعداد گزارش شده از حوادث در این مناطق از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون است.

IMB به اندازۀ بزرگ کشتی‌های درگیر در برخی از حوادث  اشاره کرد و یاد‌آور شد: سه کشتی فله‌بر بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۷۵ هزار dwt و چهار کشتی با ظرفیت  بیش از ۷۵ هزار dwt  مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در پایان این گزارش IMB از همه مدیران کشتی و مالکان خواست تا تمامی رویداد‌های واقعی و یا حتی مشکوک به دزدی دریایی و سرقت مسلحانه را به این مرکز گزارش دهند تا  بتوان گام‌های حیاتی برای تخصیص منابع کافی توسط مقامات برای مقابله با دزدی دریایی را برداشت.  

 

کاهش ۵۰ درصدی دزدی دریایی در تنگه مالاکا و سنگاپور در نیمه اول سال ۲۰۲۴

ارسال نظرات
آخرین اخبار