۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸

قیمت ساخت کشتی به بالاترین سطح در ۱۶ سال اخیر رسید

قیمت ساخت کشتی‌های جدید از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۸ و در طی ۱۶ سال به بالاترین سطح خود رسید.
کد خبر: ۹۹۳۱۷

قیمت ساخت کشتی به بالاترین سطح در ۱۶ سال اخیر رسید

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت marinelink با انتشار گزارشی از مؤسسه بیمکو اعلام کرد: از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی قیمت کشتی‌های نوساز به طور بی‌سابقه‌ای بالا رفته و در مقایسه با آخرین قیمت سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش «نیلز راسموسن» تحلیلگر ارشد بیمکو گفت: از سال ۲۰۰۸ میلادی تا‌کنون میزان سفارش کشتی نوساز ۷۲ درصد رشد کرده است و به سطح اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی رسیده است.  

بر‌اساس گزارش دفتر سفارش جهانی کشتی‌سازی در حال حاضر کشتی‌هایی با ۱۳۳ میلیون تناژ ناخالص (CGT) وجود دارد که افزایش ۵۶ میلیون CGT را در مقایسه با اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی نشان می‌دهد.  

از سوی دیگر کشتی‌های گاز طبیعی مایع LNG و کشتی‌های کانتینری به ترتیب ۳۵ درصد و ۳۰ درصد ناوگان در دست ساخت را به خود اختصاص داده‌اند.

ناگفته نماند کشتی‌های فله‌بر، تانکر و گاز مایع LPG به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند.  

سفارش کشتی‌های کانتینری در سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی به اوج خود رسید که در ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۳  سفارش کشتی‌های کانتینری ۱۶ درصد کاهش یافته است.  

«راسموسن» گفت: در سال جاری میلادی تانکر نفتی و کشتی LNG با تعداد بیشتری در دفتر سفارش جهانی ثبت شدند که کشتی کروز، تانکر شیمیایی، کشتی‌های LPG و رو- رو نیز سفارش دو رقمی داشتند.

«راسموسن» تأکید کرد: قیمت ساخت کشتی از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی تا کنون ۱۰ درصد بالا رفته است.

وی به تحویل کشتی‌های نوساز در سال جاری میلادی پرداخت و تأکید کرد: تحویل کشتی در سال ۲۰۲۴ میلادی برابر با میزان تحویل در ۵ سال گذشته است که می‌تواند ظرفیت مازاد ایجاد کند.

همانگونه که اشاره شد بالا رفتن سفارش ساخت کشتی به افزایش قیمت ساخت کشتی منجر شده و قیمت ساخت کشتی نسبت به سه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بالا رفته است.  

وی در پایان گفت: اگرچه انتظار می‌رفت یارد‌های کشتی‌سازی نسبت به تعدیل قیمت اقدام کنند، اما افزایش نرخ حمل و اجاره کشتی کانتینری حاکی است که قیمت ساخت کشتی تصاعدی بالا برود.  

شایان ذکراست در حال حاضر قیمت ساخت کشتی‌های فله‌بر، کانتینر، تانکر و یا LNG کمتر از صد میلیون دلار نیست و برخی اوقات به حدود ۱۲۰ میلیون دلار نیز می‌رسد.  

 

قیمت ساخت کشتی به بالاترین سطح در ۱۶ سال اخیر رسید

ارسال نظرات
آخرین اخبار