روز جهانی دریانورد بر دریانوردان دریادل مبارک باد

      
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳

به روز رسانی فهرست گونه‌های دریایی خلیج فارس پس از ۲۴ سال

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از به روز رسانی فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض و حمایت شده دریایی خلیج فارس پس از ۲۴ سال خبر داد.
کد خبر: ۹۹۳۰۲

به روز رسانی فهرست گونه‌های دریایی خلیج فارس پس از ۲۴ سال

 

محمد طالبی متین در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه  زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس، به عنوان یکی از محیط‌‌های زیستی مهم جهان، اهمیت بسیاری را در حفظ تعادل اکولوژیکی و ارائه خدمات فراوان به انسان‌ها دارا هستند، گفت:  یکی از اهمیت‌های بزرگ زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس، تنوع زیستی بالای آنهاست.

مدیر‌کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این تنوع زیستی، نقش مهمی در حفظ تعادل اکولوژیکی منطقه و جلوگیری از انقراض گونه‌ها دارد، افزود: چالش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند تعادل اکولوژیکی زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس را تهدید کند.

به گفته وی، به منظور حفاظت از گونه‌ها و زیستگاه‌های خلیج فارس اقدامات بسیار مهمی در سال گذشته انجام شده است که از جمله آن می‌توان به به روز‌رسانی فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض و حمایت شده آبزی دریایی بعد از 24 سال اشاره کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: در این لیست انواع کوسه ماهیان و سفره ماهیان، بی‌مهرگان کفزی و برخی گونه‌های ماکول به لیست قبلی اضافه و پشتوانه قانونی برای حفاظت از آنها ایجاد شد.

طالبی متین با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس، آلودگی و تغییرات اقلیمی است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، آلودگی زیست محیطی و ورود پسماندها و پساب‌های صنعتی و نفتی باعث آسیب به زیست بوم‌های دریایی شده است.

به گفته وی، عوامل آلودگی مانند نشت نفت از خطوط لوله، ریزش از نفتکش‌ها، حوادث دریایی، دفع پسماندها و پساب‌های شیمیایی و زباله‌های دریایی، تخریب و تغییر کاربری سواحل، عدم برقراری توازن بین توسعه اقتصادی و حفاظت محیط زیست و تغییرات اقلیمی مانند افزایش دما و اسیدی شدن آب دریاها، به تخریب زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس منجر شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار