به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از بیمکو؛ «نیلز راسموسن» تحلیلگر ارشد حملونقل دریایی این مؤسسه با اشاره به اینکه در حال حاضر اپراتورهای اجاره کننده کشتی ۴۰ درصد ظرفیت ناوگان کانتینری را تشکیل میدهند یادآور شد: ناوگان کانتینری مالکان کشتی در ۱۲ سال گذشته به طور متوسط ۳.۲ درصد رشد داشته است که در حال حاضر میانگین سهم آنان در صنعت کانتینری ۱۱.۷ میلیون teu است، بدین ترتیب مالکان کشتی از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون با رشد سریعی مواجه شده است، در این میان سهم اپراتورهای اجاره کننده از ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۴۰ درصد کاهش یافته است.
بدین ترتیب سهم اپراتورهای اجاره کننده در ناوگان کشتیرانی جهان در ۱۲ سال گذشته هر سال کاهش یافته است.
وی در ادامه به انحصاری عمل کردن اپراتورهای اجاره کننده کشتیهای کانتینری اشاره کرده و گفت: تاکنون ۲۰ اپراتور اجاره کننده ۶۵ درصد از ناوگان اجارهای کانتینری جهان را در اختیار داشتند که چهار نفر از آنان از کشور آلمان در لیست ۲۰ اپراتور اجارهای باقی ماندهاند. اما دیگر تسلط کاملی بر آن ندارند، زیرا چند شرکت لیزینگ چینی به لیست ۲۰ اپراتور اجاره کننده کشتی کانتینری اضافه شدهاند.
«راسموسن» در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد کل ظرفیت ناوگان اجارهای با قراردادهای کوتاه مدت در دسترس است و بدین ترتیب پس از پایان همهگیری کووید ۱۹ مالکان ترجیح دادند که به جای اجاره کشتیها قراردادهای خود را برای دوره طولانی مدت منعقد کنند و بدین ترتیب تعداد مالکان کشتی که حاضر به اجاره کشتی نیستند افزایش یافته که این روند در سالهای آینده ادامه خواهد یافت؛ به گونهای که سهم اجاره کنندگان کشتی کانتینری از کل ناوگان به کاهش خود ادامه خواهد داد.
برای نمونه ظرفیت کشتیهای اجارهای در مدت دو سال گذشته از ۳.۴ میلیون teu به یک میلیون teu کاهش یافته و براساس بررسیهای انجام شده تنها ۱۶ درصد کل سفارشات کشتیهای کانتینری برای اجاره توسط اپراتورها در دست ساخت است و بقیه متعلق به مالکان است.