به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ در حال حاضر بازار نفتکش نفتِ خام با ناوگان قدیمی دست و پنجه نرم کرده و برای پرهیز از این چالش حتماً باید کشتی جایگزین شود.
از آن جاییکه کارخانههای کشتیسازی تمرکز خود را بر ساخت انواع کشتی دیگر گذاشتهاند، بازار نفتکش نفتِ خام به ویژه اَبَرنفتکشها با سنین بالا فعالیت میکنند که در ماههای اخیر با توجه به بحران دریای سرخ اگرچه سفرهای طولانی تا جنوب آفریقا را تحمل کردهاند، اما کارشناسان و تحلیلگران بر این اعتقادند که حتماً باید کشتیهای جدید جایگزین شود.
در ادامه این گزارش آمده است: براساس بررسیهای خبرگزاری رویترز تخمین زده میشود ۸۵۰ نفتکش غیر متعارف به منظور انتقال نفت تحریم شدۀ روسیه و ونزوئلا به عنوان بخشی از ناوگان سایه تشکیل شده است که در میان آنها کشتیهایی با سن بالا به چشم میخورد.
«آندرا اولیوی» رئیس حملونقل شرکت Trafigura به خبرگزاری رویترز گفت: بازار با ناوگان قدیمی تانکرها به شدت دست و پنجه نرم کرده و چارهای جز جایگزینی ندارد.
وی افزود: متأسفانه کارخانههای بزرگ کشتیسازی در حال حاضر برای ساخت کشتی بزرگ کانتینری و حاملهای گاز LNG سفارش دریافت کرده ند، در این میان کشتیهای VLCC کمتر سفارش داده شده است.
گرچه شرکت Trafigura سفارش پنج تانکر جدید VLCC را به کارخانه نیوهانتانگ چین سفارش داده، اما تا زمان تحویل آن مدت زیادی زمان لازم است.
وی در ادامه گفت: دو نفتکش در این میان برای تحویل سال ۲۰۲۶ میلادی و بقیه برای سال ۲۰۲۷ میلادی برنامه ریزی شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: براساس عرف بینالمللی برای ساخت نفتکش حداقل ۳ سال زمان لازم است.
«لارس بارستاد»، مدیر اجرایی اپراتور پیشرو نفتکش Frontline نیز گفت: در حال حاضر بازار نفتکش جهان با توجه به تقاضای موجود به ۱۱۰۰ تانکر حمل نفت خام نیاز دارد که از بین آنها ۴۰۰ فروند باید نفتکش بزرگ VLCC باشد.