روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

افزایش ۴۹۰ درصدی قرارداد ساخت تانکر‌های نفتی بزرگ در دو ماهه اول ۲۰۲۴

در پی کمبود تانکر‌های نفتی در سال ۲۰۲۳ سفارش ساخت تانکر‌های جدید در دو ماهه اول سال ۲۰۲۴ رکورد شکسته و ۴۹۰ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۹۸۵۲۶

افزایش ۴۹۰ درصدی قرارداد ساخت تانکر‌های نفتی بزرگ در دو ماهه اول ۲۰۲۴

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت container-news اعلام کرد: بر‌اساس گزارش واصله طی دو ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی سفارش ساخت برای حامل‌های نفت بسیار بزرگ VLCC به ۷.۴ میلیون  DWT رسید که ۴۹۰ درصد جهش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش «فیلیپ گوویا»، تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل در بیمکو در این زمینه  گفت: تعداد سفارشات تانکر‌های نفتی در طول دو ماه سال جاری میلادی در چنین برهه زمانی از سال ۱۹۹۶ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

وی در ادامه گفت: از زمان شروع جنگ بین اوکراین و روسیه نرخ حمل نفت برای تانکر نفتی افزایش یافت و در سال ۲۰۲۳ میلادی شرایط این قبیل تانکر‌ها به گونه‌ای شد که مالکان و اپراتور‌ها احساس کمبود این قبیل تانکر‌ها را داشتند به همین جهت تانکر‌های کثیف وارد عمل شد، اما در ژانویه و فوریه رکورد سفارشات تانکر نفتی VLCC شکسته شد، اگرچه در طول سال ۲۰۲۳ میلادی سفارشات برای کشتی‌های سوئز‌ماکس بالا رفت، اما سفارش کشتی‌های بزرگ VLCC به شکل دلخواه نبود تا در ماه ژانویه و فوریه دفترچه ناوگان تانکر نفتی برای تانکر بزرگ تکمیل شد.

به گفتۀ این تحلیلگر اگرچه به زودی ساخت این کشتی‌ها نمی‌تواند توازن عرضه و تقاضا ایجاد کند، اما چشم‌انداز برای این قبیل کشتی‌ها در آینده بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه تانکر‌های سفارش داده شده بین سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ میلادی تحویل داده خواهد شد، یاد‌آور شد: ۷۰ درصد ظرفیت کشتی‌های سایز متوسط و کوچک تانکر در سال ۲۰۲۳ میلادی منعقد شده است.  به این ترتیب با ورود تانکر‌های جدید ناوگان نفتکش از پشتیبانی خوبی برخوردار خواهد شد.

وی در پایان گفت: بر‌اساس گزارش منتشر شده از سوی آژآنس بین‌المللی انرژی تقاضای جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلاد‌ی به اوج خود خواهد رسید،   به همین جهت مالکان نسبت به سفارش ساخت نفتکش در سایز‌های مختلف اقدامات لازم را به عمل می‌آورند.    

ارسال نظرات
آخرین اخبار