۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵

خوش‌بینی صاحبان کالا نسبت به کاهش نرح حمل کانتینر

کاهش اندک نرخ حمل‌و‌نقل کالا از خاور دور به آمریکا همزمان با بحران دریای سرخ موجب تسکین صاحبان کالا شده است. این وضعیت باعث شده کاهش بیشتری را در افق خدمات حمل‌و‌نقل کانتینری پیش‌بینی کنند. البته با این امیدواری که همه چیز به بحران دریای سرخ برمی‌گردد.
کد خبر: ۹۸۴۰۶

خوش‌بینی صاحبان کالا نسبت به کاهش نرح حمل کانتینر

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت marinelink آخرین تجزیه و تحلیل موسسه Xeneta را منتشرکرد و یاد‌آور شد: نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر از ابتدای بحران دریای سرخ حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته بود، اما طی روز‌های اخیر با کاهش جزئی مواجه شد که خوشحالی صاحبان کالا را در پی داشت.  

گزارش Xeneta نشان می‌دهد: براساس رصد داده‌های دریافتی نرخ حمل هر کانتینر ۴۰ فوتی از ۶۲۶۰ دلار در اول فوریه به ۶۱۰۰ دلار در ۱۵ فوریه رسیده است؛ همچنین نرخ‌ها در سواحل غربی آسیا به آمریکا از ۴۷۳۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی به ۴۶۸۰ دلار کاهش یافته است.

بر این اساس تحلیلگران Xeneta پیش‌بینی می‌کنند: نشانه‌هایی وجود دارد که  نرخ‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در ۱۰ روز آینده کمی نرم‌تر شود.  

تحلیلگر بازار  Xeneta معتقد است: نرخ‌ها همچنان از دید کارشناسی بالا است و بحران هنوز به پایان نرسیده؛ به همین جهت ممکن است وضعیت تغییر کند و به جای پیش‌بینی کاهش قیمت با افزایش قیمت مواجه شویم، زیرا همه چیز به بحران دریای سرخ مربوط است.

در ادامه گزارش آمده است: شرکت‌های حمل‌و‌نقل به دنبال دلایلی برای خوشبینی هستند که ممکن است کاهش جزئی حمل کانتینر ناشی از جشن‌های سال نوی چینی باشد، باید دید که پس از تعطیلات چینی وضعیت حمل‌و‌نقل کانتینری چه خواهد شد. در هر حال چندهفته آینده زمان بحرانی برای حامل‌های اقیانوسی به شمار می‌رود که می‌تواند سرنوشت حمل‌و‌نقل کانتینری را برای بقیه سال ۲۰۲۴ میلادی مشخص کند.  

در همین حال دکتر «یوانیس کوستاس»  کارگزار کشتی در گفتگو با روزنامه یونانی Naftemporiki با اشاره به اینکه در پی حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ قیمت حمل کانتینر ۴۰ فوتی به ۳۰۰ درصد رسید خاطر‌نشان ساخت: کاهشی که در هفته گذشته در حمل کانتینر مشاهده کردیم امیدواری را در بین دست اندرکاران صنعت کانتینر بیشتر کرد که امیدواریم تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دور شدن مسیر کشتی‌ها از کانال سوئز مسافت طولانی‌تر و خسارت زیادی برای مالکان کشتی تحمیل می‌کند تا کالا به اروپا برسد، یاد‌آور شد: در صورتی‌که نرخ‌ها در سطح فعلی باقی بمانند آشفتگی در بازار حمل‌و‌نقل بیشتر خواهد شد.

 از سوی دیگر گزارش مؤسسه drewry نیز نشان می‌دهد شاخص جهانی کانتینر در هفته منتهی به ۱۶ فوریه با یک درصد کاهش به ۳۷۳۳ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.  

بر این اساس میانگین شاخص ترکیبی کانتینر از اول سال تا امروز ۳۵۴۶ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی است، در همن حال نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی از شانگ‌های به روتردام به ۹۵۸ دلار رسید، نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به جنوآ هم به ۵۱۷۳ دلار رسید.  

خوش‌بینی صاحبان کالا نسبت به کاهش نرح حمل کانتینر

خوش‌بینی صاحبان کالا نسبت به کاهش نرح حمل کانتینر

ارسال نظرات
آخرین اخبار