به گزارش خبرنگار مانا؛ حجت عبدالملکی در همایش اقتصاد دریامحور ایران، کریدور شمال-جنوب با بیان اینکه امروز ششمین سال ورود به گام دوم انقلاب است، تصریح کرد: نگاه توسعه دریا گریز قبل از انقلاب پس از انقلاب به نگاه توسعه دریامحور تغییر یافته است که طی آن ظرفیت بخش کانتینری پس از انقلاب صد برابر شده است از نظر ساخت اسکله نیز رکوردها جابهجا شده و در بخش مسافری شاهد رشد ۵۰ برابری هستیم.
وی از دیگر دستاوردهای مهم بخش دریای کشور طی ۴ دهه اخیر را، کشتیساز شدن دانست و افزود: پیش از انقلاب در این حوزه فعالیت چندانی وجود نداشت اما امروز در بخشهای تجاری و نظامی از جمله کشورهای کشتیساز جهان محسوب میشویم.
عبدالملکی ابلاغ سیاستهای توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری را اقدامی مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از محورهای مهم در حوزه دریا، کریدور شمال-جنوب است که سرعت ما در توسعه آن کُند بوده و مناطق آزاد نیز در آن نقش پررنگی نداشتهاند.
وی ادامه داد: ۴۸ منطقه آزاد و ویژه در کشور داریم که در حوزه دریا میتوان به بندر امیرآباد و انزلی در شمال و چابهار در جنوب شرقی کشور اشاره کرد و مناطق آزاد قشم و کیش در خلیجفارس وجود دارند که با اتصال جزیره قشم با استفاده از پل خلیج فارس طی سالهای آتی انتظار داریم ظرفیت بندری این جزیره به ۴۰ میلیون تن برسد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اعلام اینکه طی روزهای آینده بخش ریلی منطقه آزاد کاسپین در داخل این منطقه به اتمام میرسد: تصریح کرد: طی چند هفته آینده بحث اتصال ریلی دریای خزر از طریق بندر کاسپین به خلیجفارس را خواهیم داشت.
وی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای بندر و منطقه آزاد چابهار تقویت کریدور شمال-جنوب، خاطرنشان کرد: با تکمیل ریل چابهار تا خاش نقش این بندر در کریدور افزایش چشمگیری خواهد یافت که تلاش میکنیم این بخشها را نیز تکمیل کنیم.