۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

پیش بینی سازمان تجارت جهانی برای کاهش رشد تجارت کالا در سال ۲۰۲۴

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد تخمین‌هایی که پیش از این برای رشد تجارت کالا در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ انجام شده بود با بروز بحران در دریای سرخ با کاهش روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۹۸۲۵۵

پیش بینی سازمان تجارت جهانی برای کاهش رشد تجارت کالا در سال ۲۰۲۴


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری رویترز گزارش داد «رالف اوسا»، اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی گفت: اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ میلادی به علت اختلالات حمل‌و‌نقل در دریای سرخ شاهد شکوفایی کمتری خواهد بود.

وی گفت: سازمان تجارت جهانی در اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی پیش‌بینی کرده بود رشد تجارت کالا در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ۱.۴ درصد باشد، اما این رقم از میزان پیش‌بینی کمتر شد. کارشناسان سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی کرده‌اند در سال ۲۰۲۴ میلادی  رشد تجارت کالا، ۳.۳ درصد خواهد بود.

اما اکنون این سازمان با عقب‌نشیتی از تخمین‌های انجام شده معتقد است تنش‌های ژئو‌پلیتیکی پیش‌بینی‌های انجام شده برای سال ۲۰۲۴ میلادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این اقتصاد‌دان ارشد سازمان تجارت جهانی گفت: پیش‌بینی رشد سالانه ۳.۳ درصدی برای سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از حد خوشبینانه است  و حوادث و رویداد‌های دو ماه آینده بیش از پیش نشان دهنده عملی شدن پیش‌بینی‌ها خواهد بود.

وی شرایط فعلی بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل را در حال حاضر با دوران همه گیری کووید ۱۹ مقایسه و اعلام کرد در این زمینه آنکتاد نیز زنگ خطر برای ایجاد اختلال بی‌سابقه در تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ میلادی به صدا در‌آورده است.  

به گفته وی در سال ۲۰۲۴ میلادی رشد تولید ناخالص داخلی بسیاری کشور‌ها با تأثیر منفی تنش‌های ژئو‌پلیتیکی سیاسی و نظامی موجود در خاور‌میانه پایین خواهد آمد، اما ممکن است نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی وضعیت کمی بهتر باشد البته به شرطی که باد‌های مخالف برای تجارت بین‌الملل انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهد.

این اقتصاد‌دان ارشد سازمان تجارت جهانی در ادامه گفت: شوک‌های اولیه که به زنجیرۀ تأمین ناشی از اختلالات دریای سرخ و کانال سوئز وارد شد هزینه‌های حمل‌و‌نقل را بالا برده و بر مصرف‌کنندگان هزینه‌های بیشتری تحمیل خواهد شد در صورتی‌که اختلالات ادامه پیدا کند تورم شدیدی را  در اروپا و سایر کشور‌ها شاهد خواهیم بود.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار