به گزارش مانا و به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ پروژه بزرگ پل خلیج فارس، قرار است جزیره زیبای قشم را به سرزمین اصلی متصل کند و از پروژه های ملی محسوب می شود که از لحاظ اقتصادی و بینالمللی مزیتهای متعددی را نه فقط برای جزیره قشم و استان هرمزگان بلکه برای کل کشور در پی خواهد داشت.
این پروژه از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۱ متوقف شده بود که در سال ۱۴۰۱ با پیگیریهای دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجدداً به چرخه ساخت و احداث بازگشته است.
از همین رو جلسهای با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و حجتالله عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار و در خصوص تقویت بودجه ساخت این پل بحث و بررسی صورت گرفت.
در این جلسه با دستور معاون اول رئیس جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر گردید بودجه قابل توجهی برای احداث این پل در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شود تا یکی از کلان پروژههای ملی و آرزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم به سرانجام برسد.
گفتنی است؛ اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه های کشور ایجاد می کند.
مکان احداث این پل از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است و طول کل پل ۳۴۳۰ متر است که ۲۵۰۰ آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانههای ۳۶۰ متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود ۳۲ متر از دیگر ویژگی های این پروژه است.
راه اندازی پل خلیج فارس باعث کاهش هزینههای حمل و نقل حداقل به میزان ۳۰ درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰ درصد، کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جادهای می شود.
با اجرای این پروژه بندر کاوه با ۹۲ کیلومتر بزرگراه و همچنین۸۶ کیلومتر راهآهن به خطوط سراسری کشوری متصل شده و رینگ حمل و نقلی جزیره کامل خواهد شد.
براساس اطلاعات فنی ارائه شده، طول این پل سه هزار و ۴۳۰ متر، عرض ۳۲ و ارتفاع ۲۵ متر از سطح آب دریا را دارد.