روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

احتمال بازگشت آرامش به دریای سرخ

رهبر شبه نظامیان حوثی یمن به نیرو‌های تحت امر خود دستور داده در صورتی‌که اطمینان حاصل کنند محموله‌های کشتی‌ها شامل کالا‌های اسرائیلی نمی‌شود و یا کشتی قصد لنگر انداختن در بنادر اسرائیل را ندارد، کشتی مورد حمله قرار نگیرد.
کد خبر: ۹۸۰۴۴

احتمال بازگشت آرامش به دریای سرخ

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ؛ بر‌اساس داده‌های دریافتی توسط مؤسسه shippingwatch مذاکراتی با شبه نظامیان حوثی به عمل  آمده که کشتی‌ها کمتر مورد تهدید در دریای سرخ قرار بگیرند.  

اگرچه برخی منابع به طور کامل این موضوع را تأیید نکردند، اما سایت ترید ویندز با تأیید این خبر اعلام کرد محمد علی حوثی رهبر شبه نظامیان حوثی به نیرو‌های خود دستور داده به کشتی‌هایی که هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند شلیک نکنند.

بر‌اساس این گزارش حوثی با انتشار پستی در توئیتر یاد‌آور شده کشتی‌هایی که اعلام کنند هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند می‌توانند از طریق دریای سرخ، دریای عرب و تنگه باب‌المندب عبور کرده و شبه نظامیان یمن امکان عبور امن  از این مسیر‌ها را برای آن‌ها فراهم خواهند کرد.  

حوثی هشدار داد اگر کشتی‌ها از این تاکتیک استفاده کرده و شبه نظامیان حوثی را فریب داده به سمت بنادر اسرائیل تغییر مسیر دهند بلافاصله در لیست سیاه نیرو‌های حوثی  یمن قرار خواهند گرفت.  

وی تأکید کرد از دید ما نیازی به نظامی کردن دریای سرخ نیست و در صورت توجه به  هشدار‌ها‌ی ما به کشتیرانی بین‌المللی به هیچ عنوان آسیبی وارد نمی‌شود.    

به گفته وی همانگونه که اعلام کرده‌ایم آمریکا و نیرو‌هایی که در حال حاضر به عنوان گشت دریایی در خدمت آمریکا قرار دارند عامل اصلی تنش در دریای سرخ قلمداد می‌شوند.  

ناتوانی نیرو‌های چند ملیتی در دفاع مفید از ناوگان دریایی

مایکل گری تحلیلگر دریایی ضمن استقبال از تصمیم شبه نظامیان حوثی طی مقاله‌ای در سایت ترید ویندز نوشت بیش از یک ماه از بحران دریای سرخ می‌گذرد و در این مدت متاسفانه کشور‌های مختلف نتوانستند به یک جمع بندی اساسی به منظور دفاع مفید از ناوگان‌های دریایی در منطقه دست یابند.

به نظر می‌رسد هر شرکت کشتیرانی بدون توجه به نیرو‌های چند ملیتی تشکیل شده توسط آمریکا فعالیت‌های مربوط به خود را انجام می‌دهد که در چنین شرایطی انتظار نمی‌رود که بتوان به یک دستورالعمل و تصمیم استاندارد دست یافت و به همین جهت تا کنون بیش از ۱۰۰۰ کشتی که قبلاً از مسیر دریای سرخ استفاده می‌کردند به سمت دماغه امید نیک منحرف شدند که باعث افزایش صد درصدی نرخ حمل کانتینر شده است.  

وی در ادامه سخنان نماینده شبه نظامیان حوثی یمن را به فال نیک گرفت و تأکید کرد که در این زمینه با شبه نظامیان یمن که چراغ سبز برای عدم حمله به کشتی از خود نشان داده‌اند حتماً مذاکراتی باید بین حوثی‌های یمن و شرکت‌های کشتیرانی نه سخنگوی نیرو‌های چند ملیتی صورت گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است هزینه انحراف و تأخیر کشتی‌ها در مسیر به سمت آفریقای جنوبی همراه با افزایش نرخ‌ها میلیارد‌ها دلار بر صنعت کشتیرانی تأثیر گذاشته و نباید اجازه داد این بحران ادامه یابد

به نظر می‌رسد قبل از فکر کردن به مسائل نظامی و امنیتی باید به فکر ایجاد راه حلی مسالمت‌آمیز برای ایمن نگه داشتن دریای سرخ بکنیم.

اجازه ندهیم بحران دریای سرخ در سال ۲۰۲۴ ادامه یابد

پیتر ساند تحلیلگر ارشد مؤسسه اکسنتا نیز با اشاره به گسترش احتمالی بحران از دریای سرخ به سایر مناطق  در گفتگو با مارین لینک گفت: ادامه بحران می‌تواند بر محموله‌های نفتی تأثیر بگذارد و از آن جاییکه جنگ روسیه و اوکراین بر تجارت غلات تأثیر گذاشت ممکن است در آینده تیرگی روابط چین و تایوان هم بر خطوط کشتیرانی مانند بحران دریای سرخ تاثیر‌گذار باشد، به همین جهت باید سازمان ملل، سازمان IMO و مدیران خطوط کشتیرانی نسبت به اتفاقاتی که در دریای سرخ رخ می‌دهد بی‌تفاوت نباشد. زیرا هزینه این عدم توجه به بحران‌ها به صنعت کشتیرانی آسیب بیش از حدی می‌رساند، برای مثال هزینه سوخت در یک رفت و برگشت به جای کانال سوئز به سمت بندر کیپ تاون آفریقا به دو میلیون دلار می‌رسد و نرخ حمل کالا‌ی کانتینر‌های ۲۰ فوتی و ۴۰ فوتی دو برابر شده است.

این یک شوک تورمی است که بر صنعت کشتیرانی وارد شده و باید از ادامه آن برای بقیه ماه‌های سال ۲۰۲۴ میلادی پرهیز کرد، زیرا به قول آلن بائر، مدیر‌عامل شرکت OL USA در صورت ادامه بحران در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی شرایط دیوانه کننده خواهد بود.

وی در ادامه می‌گوید: جان کارتسوناس، مدیر شرکت Breakwave Advisors  نیز عقیده دارد ممکن است همیشه بگویید این رویداد یکباره است، اما در صورتی‌که برای جلوگیری از همین رویداد یکباره از همین امروز تلاش به عمل نیاید همین رویداد تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی صنعت کشتیرانی را رنج خواهد داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار