روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا یک سوم گاز LNG جهان را تأمین می‌کنند

کشور‌های خاورمیانه مانند قطر، عمان، امارات از یک سو و الجزایر و مصر از سوی دیگر ۳۰ درصد از گاز مورد نیاز مردم جهان تأمین می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۰۰۲

کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا یک سوم گاز LNG جهان را تأمین می‌کنند

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش  خود اعلام کرد: بر‌اساس داده‌های دریافتی، کشور‌های صادر کننده در منطقه خاور‌میانه و شمال آفریقا ۳۰ درصد گاز مورد نیاز جهان را تأمین می‌کنند.  

بر‌اساس این گزارش در میان  کشور‌های منطقه خاور‌میانه یعنی قطر، عمان، امارات، الجزایر و مصر، کشور قطر به تنهایی ۷۰ درصد سهم منطقه‌ای را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد.

در این میان قطر یکی از سه صادر کننده بزرگ LNG است که به طور متوسط سالانه ۱۰ میلیارد  متر‌مکعب در روز گاز استخراج می‌کند که به عنوان اولین کشور منطقه خاورمیانه در لیست جای دارد و سپس عمان و امارات دومین و سومین صادر کننده LNG در خاور میانه به شمار می‌روند.  

کشور عمان صادرات LNG را از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز کرده و صادرات آن طی دهه گذشته ۱.۲ میلیارد  متر‌مکعب در روز است.  

صادرات LNG از امارات نیز از سال ۱۹۷۷ شروع شده و به طور متوسط روزانه ۰.۷ میلیارد مترمکعب صادرات LNG  دارد. یمن از سال ۲۰۱۰ میلادی صادرات گاز LNG را شروع کرد، اما در حال حاضر به علت درگیری نظامی به حالت تعلیق درآمده است.  

در شمال آفریقا، الجزایر و مصر از صادرکنندگان عمده هستند که الجزایر از نظر تاریخی جزء اولین صادر کنندگان LNG در جهان و آفریقا به شمار می‌رود که ۴۰ سال سابقه صادراتی دارد.

صادرات LNG الجزایر در ۱۰ سال گذشته ثابت مانده و بین ۱.۳ میلیارد فوت متر‌مکعب تا ۱.۷ میلیارد فوت متر‌مکعب در روز متغیر است.  

مصر در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی روزانه ۰.۹ میلیارد فوت متر‌مکعب LNG صادر کرده است.  

صادرات مصر در زمستان  به علت مصرف داخلی به اوج خود می‌رسد و در فصل‌های مختلف سال با نوسان مواجه می‌شود.  

اما بر‌اساس اطلاعا ت دریافتی از نوامبر ۲۰۲۲ میلادی تا مارس ۲۰۲۳ میلادی صادرات LNG مصر به طور متوسط دو میلیارد فوت متر‌مکعب در روز بود.  

بیشتر صادرات LNG خاور‌میانه به جنوب و شرق آسیا ارسال می‌شود و در این میان  به برخی کشور‌های اروپایی نیز LNG صادر می‌شود.  

بر‌اساس آمار‌ها در ۱۰ سال گذشته روزانه ۴.۸ میلیارد فوت متر‌مکعب LNG از طریق خاور‌میانه و کشور‌های شرق آفریقا به اروپا صادر شده است.


کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا یک سوم گاز LNG جهان را تأمین می‌کنند

ارسال نظرات
آخرین اخبار