۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

کشتی‌های غول پیکر در ناوگان کانتینری ۶ درصد سهم دارند

علی‌رغم ساخت و تحویل کشتی ها‌ی بزرگ غول‌پیکر تا ظرفیت ۲۴ هزار TEU این قبیل کشتی‌ها از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون فقط توانسته اند ۶.۱ درصد از ناوگان کانتینری جهان را تشکیل دهند این درحالی است که میانگین رشد ناوگان کانتینری جهان بیش ۱۱ درصد می‌باشد.
کد خبر: ۹۷۰۱۶

کشتی‌های غول پیکر در ناوگان کانتینری ۶ درصد سهم دارند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ موسسه آلفا‌لاینر د‌ر گزارش اخیر خود به بررسی رشد و توسعه و اقبال کشتی‌های بزرگ و کوچک و متوسط در بین اپراتور‌های عمده صنعت کشتیرانی پرداخته و یاد‌آور شده است: اگرچه تحویل کشتی‌های بزرگ تا تناژ ۲۴۰۰۰ teu در  سال‌های اخیر شدت گرفته است، اما کشتی‌های بزرگ از سال ۲۰۱۸ تا آگوست ۲۰۲۳ میلادی تنها ۶.۱ درصد از ناوگان کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند در حالی‌که میانگین رشد ناوگان کانتینری جهان در مدت شش سال ۱۱.۴ درصد بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: تا دو سال پیش میانگین ظرفیت کشتی‌ها در مسیر‌های آسیا -اروپا حدود ۱۶۱۰۰ teu بود، اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شد که علاقه اپراتور‌ها به داشتن کشتی‌های کوچک و متوسط از دو هزار  تا سایز ۱۰ هزار teu بیشتر شود؛ اما سفارش ساخت کشتی‌های بزرگ همچنان توسط مالکان کشتی ادامه دارد که تحویل آن‌ها تا سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر کشتی‌های کوچک بین خاور دور، دریای سیاه و بالتیک در حال تردد هستند.  

در این میان برای ارزیابی‌های صورت گرفته مسیر حرکتی ۷۰ درصد از کشتی‌ها با ظرفیت کوچک و متوسط از آسیا به اروپا و بالعکس است به گونه‌ای که خط کشتیرانی MSC به میزان ۳۲ درصد و مرسک و CMA CGM در این مسیر‌ها حدود ۴۰ درصد ظرفیت خود را به کار گرفته‌اند. ناگفته نماند که مسیر‌های شرق دور شامل کشور‌های شرق آسیا مانند (چین، کره جنوبی و...) همچنین مسیر‌های مرتبط با قاره آفریقا به ترتیب ۱۷ تا ۱۷.۵ درصد رشد کرده است.

بیشترین تعداد کشتی‌های کوچک و متوسط  را ۹ اپراتور جهانی در اختیار دارند که  خط کشتیرانی  HMM کره جنوبی ۹۱ درصد آن‌ها را در مالکیت دارد و توانسته از آگوست ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ میلادی با ظرفیت ۱۱۰۱۱ teu به ظرفیت ۱۲ هزار TEU  نزدیک شود؛ بقیه اپراتور‌ها به مراتب عقب‌تر از  اپراتور کره جنوبی قرار دارند.  

اورگرین، وان، یانگ مینگ و هاپاگ لوید  در ردیف‌های بعدی قرار دارند. جالبتر آنکه شرکت MSC، مرسک و CMA CGM در رتبه‌های بعدی این شرکت‌ها هستند.  در این میان شرکت اورگرین به میزان ۳۷ درصد، وان ۱۳ درصد و CMA CGM  ۶.۹ درصد توانسته‌اند به اهداف خود برسد.

کشتی‌های غول پیکر در ناوگان کانتینری ۶ درصد سهم دارند

ارسال نظرات
آخرین اخبار