۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

آشنایی با ۱۰ بندر بزرگ ترکیه

ترکیه با توجه به طول ساحلی خود یکی از کشور‌های پیشرو در جهان است. به دلیل ویژگی‌های ژئوپلیتیکی، مسیر دریایی ترکیه در حمل‌و‌نقل محموله و مسافر اهمیت بالایی دارد.
کد خبر: ۹۶۸۸۱

آشنایی با ۱۰ بندربزرگ ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، اگر انواع بنادر باری و کانتینری و ... در نظر گرفته شود، بیش از ۱۸۰ بندر در کشور ترکیه وجود دارد که به بزرگترین‌ها  آن‌ها اشاره می‌شود.  

بندر ازمیت

کوجاائلی که با نام İzmit نیز شناخته می‌شود، پایگاه تولید صنعتی ترکیه است، اما یکی از مهم‌ترین شهر‌های بندری ترکیه و اروپا نیز می‌باشد. بندر ازمیت دارای ۳۵ دستگاه تأسیسات و تجهیزات در مقیاس‌های مختلف است. از نظر هندلینگ، ازمیت هفتمین بندر بزرگ اروپا با ۷۲ میلیون تُن است.

خلیج ازمیت که در شرق دریای مرمره واقع شده است، نقش مهمی در توزیع کالا‌های تولید شده در مؤسسات صنعتی در سراسر منطقه در جهان دارد. ازمیت به عنوان مرکز فعال تجارت از زمان‌های قدیم، سالانه میزبان ۱۰ هزار کشتی در این بندر است.

 حیدرپاشا

بندر حیدرپاشا از زیبایی‌های استانبول محسوب می‌شود که بخشی جدایی‌ناپذیر از بسفر است. این بندر پس از آمبارلی، بزرگترین بندر استانبول با شش میلیون تُن بار در سال است. این بندر به عنوان یک بندر دریایی حمل بار، ترمینال رو-رو و کانتینری عمل می‌کند.

ساخت بندر در سال ۱۸۹۹میلادی آغاز شد و دارای دو اسکله بزرگ با ۲۱ اسکله برای سرویس قایق موتوری، محموله فله خشک، کانتینر، بار عمومی و رو-رو است. بزرگترین اسکله آن مربوط به اسکله باری عمومی / فله خشک است که بیش از ۴۰۰ متر طول دارد. همچنین انتظار می‌رود تا  پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، بندر حیدرپاشا سازگارتر با محیط زیست و پایدار باشد.

ترابزون

بندر ترابزون در بزرگترین دریای داخلی جهان در سواحل دریای سیاه قرار داشته و نقش مهمی در تجارت ترانزیتی به ایران و عراق دارد و منطقه آزاد نیز محسوب می‌شود.

این بندر بزرگترین بندر منطقه شرق دریای سیاه با ظرفیت سالانه ۵ میلیون تُن و فضای ذخیره سازی ۳.۵ تُن است. سالانه حدود ۶۵۰ کشتی در این بندر تردد می‌کنند.

درینجه

این بندر که در منطقه درینجه در کوجاائلی واقع شده است. این بندر به دلیل داشتن عنوان «دروازه واردات و صادرات صنعت ازمیت» یکی از بخش‌های مهم اقتصاد است. طول اسکله آن ۱۹۹۲ متر و ظرفیت سالانه کشتی ۸۶۲ تُن است. این بندر از نظر جغرافیایی نیز دارای مزایای بالایی است، زیرا نزدیک به منطقه‌ای است که صنعت خودروسازی در آن قرار دارد.

ازمیر

این بندر به عنوان بندر آلسانجاک نیز شناخته می‌شود و در خلیج ازمیر واقع شده است. از لحاظ تاریخی، ازمیر همیشه یک شهر مهم برای تجارت بوده است. در دوران عثمانی، ازمیر یک بندر مهم بود و اولین اسکله در سال ۱۸۶۹ میلادی ساخته شد. با این حال، نسخه مدرن بندر در سال ۱۹۵۹ میلادی افتتاح شد. امروزه بندر ازمیر یکی از توسعه یافته‌ترین بنادر است.

بندر ازمیر بین اروپای غربی و شمال آفریقا؛ زیرساخت، تجهیزات، کالا‌های ترکیبی، بارگیری و تخلیه محموله جامد و مایع، خدمات رو-رو و مسافر را ارائه می‌دهد. همچنین، طول اسکله آن ۲۹۵۹ متر است و ظرفیت بیش از ۳۵۰۰ شناور در سال را دارد.

سامسون

بندر سامسون که در بخش مرکزی سواحل دریای سیاه واقع شده است، به دلیل موقعیت ایده آل خود، نقش مهمی در حمل‌و‌نقل محموله‌های وارداتی و ترانزیتی به ایران و همچنین خطوط رو-رو بین ترکیه و کشور‌های شمالی دارد. ظرفیت سالانه آن ۱۱۳۰ کشتی و طول اسکله آن ۱۷۵۶ متر است.

اسکندرون

بندر اسکندرون در دریای مدیترانه واقع شده است. در ابتدا، پروژه آن در راستای خواسته امپراتوری عثمانی برنامه ریزی شد، اما به دلیل عوارض ناشی از جنگ جهانی اول، ساخت آن به حالت تعلیق درآمد. دولت فرانسه اولین بندر داخلی ترکیه را در طول سال‌ها اشغال ساخت. پس از اعلام جمهوری هاتای و سپس الحاق به ترکیه، دولت آنکارا اداره بندر را به دست گرفت. از آن زمان، توسعه زیادی در این بندر اتفاق افتاد و دارای طول اسکله ۱۴۲۶ متر و ظرفیت پذیرش سالانه ۶۴۰ کشتی است.

باندرمه

باندرمه اهمیت تاریخی در تجارت کشور دارد و قدمت آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد. اما نسخه مدرن بندر با اسکله ساخته شده با بلوک بتنی در سال ۱۹۲۴میلادی به بهره‌برداری رسید.   بندر باندرمه اسکله‌ای به طور دو هزار و ۷۸۸ متر و ظرفیت دو میلیون و ۷۷۱ هزار تن را دارد. سیلوی غلات حدود ۳۴ هزار تُن و ظرفیت پذیرش سالانه ۴۲۸۰ کشتی را دارد.

مرسین

بندر مرسین یکی از بزرگترین بنادر ترکیه، دروازه اصلی ترکیه به دریای مدیترانه است. مرسین به دلیل نیاز به صادرات پنبه همیشه نقش مهمی داشته است. بنابراین، تعجب‌آور نیست که در طول تاریخ شرکت‌های زیادی سعی در ساخت بندر در مرسین داشتند. با این حال، سال‌های پرتلاطم کشور منجر به تعویق افتادن ساخت بندر شد. سرانجام اولین اسکله در سال ۱۹۵۸ میلادی و آخرین اسکله در سال ۱۹۶۱ میلادی مورد بهره برداری قرار گرفت.

امروزه مرسین دارای ۲۱ اسکله است و می‌تواند خدمات بارگیری و تخلیه بار را به ۳۰ کشتی ارائه دهد. ظرفیت جابه‌جایی سالانه ۹ میلیون تُن محموله کالای فله و ۲.۶ میلیون تُن کانتینر را نیز دارد.

آمبارلی

بندر آمبارلی از نظر حجم کانتینری بزرگترین بندر و از نظر ظرفیت بار پنجمین بندر بزرگ ترکیه است. اولین بندر خصوصی در استانبول، بندر آمبارلی بوده که در مناطق داخلی استانبول و مرمره واقع است. آمبارلی یک بندر ترانزیتی برای حمل محموله‌ها به مقصد بنادر دریای سیاه است. کشتی‌هایی با طول بیش از ۳۰۰ متر می‌توانند در بندر آمبارلی وارد شوند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار