روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

افزایش ۳۳۷ درصدی قرارداد‌های حمل فرآورده‌های نفتی در نیمه اول ۲۰۲۳

تعداد قرارداد‌های حمل توسط توسط نفتکش‌ها در سطح جهان طی نیمه اول ۲۰۲۳ میلادی نسبت به کل سال گذشته ۳۳۷ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۹۶۶۰۲

افزایش ۳۳۷ درصدی قرارداد‌های حمل فرآورده‌های نفتی در نیمه اول ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه بیمکو؛ «فیلیپ گوویا» تحلیلگر حمل‌و‌نقل این مؤسسه جهش چشمگیر انعقاد قرارداد‌های حمل نفت را در نیمه اول ۲۰۲۳ میلادی بی‌سابقه توصیف کرده و گفت: افزایش  قرارداد‌های تانکر‌های نفتی ناشی از تقاضای حمل فرآورده‌های نفتی است.

وی در ادامه گفت: تا ماه ژوئن ۲۰۲۳ میلادی قرارداد‌های حمل فرآورده‌های نفتی  به ۸.۹ میلیون DWT رسید؛ در واقع تعداد قرارداد‌های جابه‌جایی نفت توسط تانکر نفتی در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی بیشتر از کل سال ۲۰۲۲ میلادی است.

ازسوی دیگر سفارش ساخت نفتکش‌ها نیز در ماه ژوئن ۹.۳ درصد نسبت به ۵.۴ درصد مدت مشابه سال قبل بالا رفت.

وی افزود: مالکان نفتکش‌ها در حال حاضر به علت سهولت درآمد‌های نفتی به دنبال نوسازی ناوگان هستند، زیرا ناوگان تانکر‌های نفتی طی ۱۰ سال گذشته به تدریج فرسوده شده و میانگین سن نفتکش‌های فعلی حدود ۱۳ سال است.  

در این ارتباط افزایش قرارداد‌های مربوط به سفارش ساخت کشتی نیز کمک می‌کند تا به تقاضای بازار پاسخ داده شده و به جوان سازی ناوگان کمک کند.  

این کارشناس بیمکو در ادامه می‌گوید: جنگ روسیه و اوکراین و ممنوعیت صدور اتحادیه محصولات نفتی روسیه به اتحادیه اروپا باعث افزایش تقاضای نفتکش‌ها شده است؛ اگرچه این قبیل تانکر‌ها مسافت‌های طولانی‌تری طی می‌کنند، اما نرخ حمل‌و‌نقل فرآورده‌های نفتی بالا رفته است.  

به گفتۀ وی کشتی‌هایی که در شش ماهه اول سال جاری سفارش داده شده‌اند در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ میلادی تحویل داده خواهند شد.  

وی در پایان گفت: از آنجایی‌که آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۸ میلادی به اوج خواهد رسید این کار به رشد بیشتر ناوگان تانکر‌های نفتی کمک می‌کند؛ که همین موضوع عاملی برای انجام قرارداد‌های جدید و همچنین سفارش‌های جدید تانکر نفتی و جایگزینی نفتکش‌های فرسوده و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است.  

 

افزایش ۳۳۷ درصدی قرارداد‌های حمل فرآورده‌های نفتی در نیمه اول ۲۰۲۳

ارسال نظرات
آخرین اخبار