۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

فقدان سامانه جامع پایش محیط زیست دریایی و سواحل

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به فقدان سامانه جامع پایش، نظارت، ارزیابی و مدیریت منابع آلاینده دریا و محیط زیست دریایی و سواحل خلیج فارس، دریای عمان، خزر و تالاب‌ها با استفاده از فنّاوری‌های نوین به عنوان چالش مهم پیشِ روی حفاظت از محیط زیست خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر اشاره کرد.
کد خبر: ۹۶۶۰۰

فقدان سامانه جامع پایش محیط زیست دریایی و سواحل

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا از جمله چالش‌های مهم حفاظت از محیط زیست خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر را فقدان سامانه جامع پایش، نظارت، ارزیابی و مدیریت منابع آلاینده دریا و محیط زیست دریایی و سواحل خلیج فارس، دریای عمان و خزر و تالاب‌ها با استفاده از فنّاوری‌های نوین عنوان کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست، صید بی‌رویه، غیرمجاز، غیرمسئولانه و کاهش ذخایر آبزی و به خطر افتادن معیشت جوامع صیادی محلی و نیز تخریب زیستگاه‌ها، ایجاد تغییرات فیزیکی در دریا و رودخانه‌های منتهی به دریا ناشی از توسعه نامتوازن و در مواردی غیر‌اصولی در سواحل را نیز می‌توان از دیگر مشکلات این حوزه نام برد.

وی با اشاره به ریزش نفت و آلودگی‌های نفتی ناشی از اجرای عملیات اکتشاف، استخراج و حمل‌و‌نقل نفت  در دریاها، بیان داشت: علاوه بر نفت، ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی و نیز آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی نیز از دیگر چالش‌های مهم محیط زیست دریایی فعلی کشورمان محسوب می‌شوند.

ذوالجودی در ادامه با اشاره به اینکه بنادر تجاری فعال در جنوب و شمال کشور از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، بیان داشت: فعالیت‌های گسترده در این بنادر ملزم به رعایت موازین زیست محیطی جهت حفاظت از دریا‌ها همگام با توسعه و بهره برداری اقتصادی است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بررسی‌های کارشناسان محیط زیست از عملکرد زیست محیطی بنادر تجاری حاکی از وجود تخلفات زیست محیطی است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت زیست محیطی در بنادر تجاری باید توسط سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی بنادر کشور مورد نظارت قرار گیرد، اظهار داشت: در این راستا جلسات متعددی با مسئولان مربوط در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار کرده‌ایم.

به گفته ذوالجودی، بر‌اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان محیط زیست دریایی، هم اکنون نبود تأسیسات دریافت آب توازن و فضولات نفتی شناور‌ها به عنوان مهمترین مشکل در مدیریت زیست محیطی بنادر تجاری مطرح است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: این مشکل مهم زیست محیطی دریایی طی جلسه‌ای ویژه با مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی مطرح و بر رفع هر‌چه سریعتر آن تأکید شده است.

وی اذعان داشت: احداث تأسیسات دریافت آب توازن و فضولات نفتی در بنادر تجاری کشور به عنوان مهمترین راهکار حل معضل محیط زیست دریایی موجود ناشی از فعالیت بنادر تجاری کشور، به سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از آلودگی‌های دریایی با منشا آلودگی‌های نفتی صورت می‌گیرد، در صورت ساخت تاسیسات دریافت آب توازن و فضولات نفتی در بنادر تجاری کشور، شاهد کاهش چشمگیر آلودگی‌ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفاظت از محیط زیست دریایی تا زمان احداث و راه اندازی تاسیسات دریافت آب توازون و فضولات نفتی دست از پیگیری‌های مکرر و برگزاری جلسات با سازمان بنادر و دریانوردی نخواهد کشید.

ذوالجودی در ادامه گفته‌های خود یکی از مهمترین مواردی را که منجر به آلودگی تالاب‌ها می‌شود ناشی از ورود مستقیم آلاینده‌ها به تالاب‌ها با منشاء فاضلاب‌ها اعلام کرد و گفت: مسئولیت این معضل مهم زیست محیطی به عهده وزارت نیرو است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زست ادامه داد: تسریع در تکمیل شبکه آب و فاضلاب روستایی و شهری در حوضه آبخیز تالاب‌ها به منظور کنترل ورود پساب‌های آلوده به داخل تالاب‌ها به عنوان راهکار اصلی از سوی محیط زیست به وزارت نیرو اعلام شده است.

وی در ادامه گفته‌های خود به عدم تامین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌ها  اشاره کرد و بیان داشت: بخشی نگری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و عدم هماهنگی و همکاری در انجام وظایف مرتبط، عدم ارائه برنامه مدون برای تخصیص و رهاسازی حقآبه‌ها و عدم تأمین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها و جریان زیست  محیطی رودخانه‌ها توسط وزارت نیرو از جمله دلایل این مهم است.

ذوالجودی تصریح کرد: فقدان سامانه پایش تعیین کمیت و کیفیت آب تالاب‌ها و نوسانات تراز آب آن‌ها و فقدان سامانه پایش کمیت و کیفیت آب در رودخانه‌های مهم کشور به عنوان مهمترین مشکلات ناشی از عدم تأمین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌ها مطرح هستند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، رفع چالش بخشی نگری دستگاه‌های اجرایی ذی ربط شامل وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی و همکاری و همراهی آن‌ها در رفع موانع تأمین نیاز ٰآبی محیط زیستی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و نیز استقرار و تجهیز تمام تالاب‌ها و رودخانه‌های مهم کشور به ایستگاه‌های پایش کمیت و کیفیت آب به عنوان راهکار حل این معضل زیست محیطی به وزارت نیرو اعلام شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار