۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳

عرضه سوخت ناخالص به ۶۰۰ کشتی ۵ میلیارد دلار ضرر زد

آلودگی، ناخالصی و عدم شفافیت در ارائه سوخت‌های دریایی و اقدامات غیر اخلاقی در ذخیره سازی سوخت کشتی‌ها باعث شد تا حدود ۶۰۰ کشتی با ۵ میلیارد دلار زیان متحمل شوند.
کد خبر: ۹۶۵۵۶

عرضه سوخت ناخالص به ۶۰۰ کشتی ۵ میلیارد دلار ضرر زد

اختصاصی مانا- به گزارش سایت maritime-executive؛ بر‌اساس تجزیه و تحلیل یک مؤسسه استارت‌آپی با عنوان FuelTrust که در هیوستون و تگزاس آمریکا به آنالیز سوخت دریایی پرداخته‌اند مشخص شد بازار سوخت دریایی ید طولایی در ارائه سوخت ناخالص دارد و برخلاف تلاش‌هایی که صورت گرفته فعالیت‌های غیر‌اخلاقی، تقلبی و مغایر بودن سوخت دریایی با استاندارد‌ها و آلودگی در سوخت دریایی را دارا هستند.  

در ادامه این گزارش آمده است از آنجایی‌که سوخت کشتی بخش مهمی از هزینه‌های عملیاتی را تشکیل می‌دهد بدین ترتیب ناخالصی سوخت، سود‌آوری برای مراکز بانکرینگ غیر‌استاندارد و ضرر و زیان را برای اپراتور‌ها‌ی کشتی به ارمغان می‌آورد.  

تحقیقات این گروه حاکی است ۱۶ درصد سوخت‌های ارئه شده به کشتی‌ها به موتور اصلی کشتی خسارت عمده وارد  کرده‌اند.

در این ارتباط با توجه به غیر‌استاندارد بودن یک مرکز تأمین کنندۀ سوخت در هیوستون آمریکا موتور‌آلات ۱۱ کشتی از کار افتاده است و ۱۰۰ کشتی دیگر نیز دچار آسیب در نیروی محرکه شده‌اند.  

از سوی دیگر بررسی‌ها حاکی است در سال ۲۰۲۲ میلادی در مرکز بانکرینگ سنگاپور ۲۰۰ کشتی بر اثر عرضه سوخت ناخالص و آلوده دچار آسیب شده و ۱۲۰ میلیون دلار ضرر به مالکان آن‌ها وارد شد.

همچنین در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی حدود ۳۹ درصد مراکز بانکرینگ جهانی دچار انحرافات غیر‌استاندارد ۲ درصدی شده‌اند که این رقم بر‌اساس اسناد منتشره از سوی آن‌ها مشخص می‌شود وگرنه ممکن است انحرافات دیگری داشته باشند.

تحلیلگران FuelTrust تخمین زده‌اند که تحویل هر سوخت غیر‌استاندارد به کشتی‌ها به طور متوسط ۱۵۰۰۰ دلار ضرر نصیب مالک کشتی می‌کند.  

مواردی که در سوخت‌های ناخالص وجود داشته است ۳۷ درصد مربوط به محتوای سوخت، ۱۱ درصد مربوط  به چگالی و ۷ درصد مربوط به آلاینده‌ها بوده است.  

نتیجه‌گیری تحلیلگران FuelTrust بر این اساس است که بیش از ۶۰۰ کشتی به علت مشکلات سوخت در سال ۲۰۲۲ میلادی از کار افتاده، زمین‌گیر شده و یا آسیب کلی دیده‌اند.  آنان تخمین می‌زنند این کار پنج میلیارد دلار به زنجیره تأمین و لجستیک کالا زیان وارد کرده است.  

در ادامه این  گزارش آمده است البته برخی مشکلات مربوط به سوخت‌های عرضه شده در بنادر به کارکنان مراکز سوخت‌گیری بر‌می‌گردد و ممکن است نمونه‌هایی از سوخت سولفور‌دار به جای سوخت کم‌سولفور به کشتی‌ها عرضه کنند. متأسفانه در این ارتباط باید گفت صنعت کشتیرانی توانایی شناسایی اینگونه تقلب‌ها را قبل از سوختگیری ندارد.

در پایان این گزارش آمده است با پیگیری بعضی از مدیران بنادر بررسی ها‌ی تصادفی در مراکز عرضه سوخت  با دستگاه دبی‌سنج الکترونیکی electronic mass flow meters انجام می‌شود که در کاهش سوخت تقلبی مفید است؛ هر‌چند با استفاده از فنّاوری هوش مصنوعی در آینده صنعت کشتیرانی به راحتی  از عهده  تشخیص سوخت تقلبی از استاندارد برمی‌آید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار