۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

ساخت بزرگترین کشتی تامین گاز مایع در اروپا با فنّاوری باتری

در سال‌های اخیر شرکت‌های حمل‌و‌نقل گام‌های جدی در راستای کربن‌زدایی برداشته‌اند، به طوری‌که اخیراً بزرگترین کشتی برای تامین گاز مایع در اروپا راه اندازی شده که بازتاب تمایل کشور‌های قاره سبز برای گسترش فنّاوری‌های پاک است. این کشتی متعلق به سرمایه گذاری مشترک بین دو شرکت بلژیکی و فرانسوی است، اما براساس اعلام مشترک این دو شرکت، شل ارائه خدمات تجاری آن را به عهده می‌گیرد. کشتی جدید بر روی پوشش کشتی‌های منطقه ARA اروپا (شامل مناطق آمستردام، روتردام و آنتورپ) به عنوان یکی از قطب‌های نفتی بزرگ جهان، تمرکز خواهد کرد.
کد خبر: ۹۶۴۹۸

ساخت بزرگترین کشتی تامین گاز مایع در اروپا با فنّاوری باتری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بزرگترین کشتی تأمین گاز مایع اروپا در کارخانه کشتی‌سازی «RMK Marine» ترکیه با نام «انرژی استکهلم» و ظرفیت حدود هشت هزار متر‌مکعب ساخته شد. این کشتی متعلق به پروژه «LNG Shipping» و سرمایه گذاری مشترک بین گروه فرانسوی «Sogstran» و «Victrol» بلژیکی است که برای شرکت کشتیرانی «M&M» آمریکایی فعالیت می‌کند.

این کشتی به شرکت تابعه شل وسترن LNG، سپرده شده است تا بتواند عملیات ذخیره سازی LPG را در بنادر منطقه صنعتی بلژیک و هلند انجام دهد. مشخصه بارز کشتی «انرژی استکهلم» استفاده از فنّاوری متناسب با اهداف آب و هوایی قاره سبز است.

به گفته LNG Prime، بزرگترین کشتی گاز طبیعی مایع (LNG) اروپا برای نخستین بار با تأمین برق برای عملیات خشکی با فنّاوری باتری کار می‌کند که در راستای کاهش میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در طول عملیات باربری و ذخیره‌سازی است.

نقش شل

اگرچه افتتاح بزرگترین کشتی LNG اروپا یک نقطه عطف محسوب می‌شود، اما افزوده جدیدی به ناوگان و برنامه‌های شل است. به گفته مسئولان شل، کشتی «انرژی استکهلم» توانایی این شرکت برای تأمین سوخت کشتی‌های را افزایش می‌دهد. در واقع، شرکت تلاش می‌کند تا میزان اطمینان از تداوم جریان گاز مایع را افزایش دهد.

بزرگترین شناور سوخت‌گیری با گاز مایع اروپا جدیدترین شناوری است که به شبکه شناور‌های سوخت‌رسان شل می‌پیوندد. این شبکه با ۱۲ شناور بزرگترین کشتی در جهان بوده که در ۱۹ نقطه پخش شده است.

کشتی «انرژی استکهلم» دومین پروژه همکاری با کنسرسیوم «LNG Shipping» در زمینه کشتی‌های سوخت‌رسان با گاز مایع است که پیش از این در سال ۲۰۱۹ در زمینه بهره‌برداری و سرویس‌دهی به کشتی «LNG London»  با ظرفیت حدوداً سه هزار متر مکعب گاز مایع همکاری داشتند.

حمل‌و‌نقل و سوخت گاز مایع

پروژه مشترک حمل‌و‌نقل LNG بین شرکت‌های فرانسوی و بلژیکی در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد و شل اخیراً با اجاره بزرگترین کشتی LNG در اروپا با آن‌ها همکاری کرده است.

تلاش‌های این سرمایه‌گذاری مشترک بر تامین تقاضای کشتی‌های کوچک و تانکر‌های بزرگ برای سوخت گاز مایع به ویژه در بندر روتردام هلند و منطقه «ARA» متمرکز است.

«دیوید پاترون» مدیر بازاریابی نفت، گاز و مواد شیمیایی در گروه فرانسوی «Sogstran»، اعلام کرد که کشتی «انرژی استکهلم» در خط مقدم کشتی‌ها با فنّاوری‌های مدرن است که مصرف انرژی و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

این کشتی در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی از اسکله ساخت ترکیه به آب انداخته شد و شرکت ایتالیایی «Gas & Heat» قرار است در فرآیند پر کردن مجدد مخازن کشتی و پیگیری گردش کار عملیات حمل و نقل کالا مشارکت داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار